کیفیت تصویر دوربین مداربسته
عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته چیست؟
4.8/5 - (21 امتیاز)
یکی از مهمترین فاکتورها در خرید دوربین مداربسته کیفیت تصویر خروجی دوربین یا رزولوشن تصویر دوربین است. وظیفه دوربین دریافت و انتقال تصاویر است و کیفیت  تصویر در دوربین مداربسته همه چیز است . در ابتدای پیدایش سیستم های دوربین مداربسته تصاویر دوربین های آنالوگ بوده و بر حسب TVL (تی وی لاین ) محاسبه میشد و دوربین ها را با نام کیفیت تصویر آنها می شناختند. مثلا ” دوربین 700 Tvl ” .
سپس دوربین های دیجیتال وارد بازار شدند و به دلیل اینکه تصاویر را به صورت دیجیتال دریافت می کردند معیار سنجش رزولوشن در این دوربین های پیکسل (Pixell) تعیین شد . کیفیت دوربین های دیجیتال را شرکت های سازنده دوربین دیجیتال معمولا به صورت مگاپیکسل (Mega Pixell , MP ) اندازه گیری و اعلام می کنند.
با خواندن این پیشگفتار احتمالا خوانندگان عزیز خواهند پرسید : رزولوشن چیست؟ مگاپیکسل چیست؟ تفاوت مگاپیکسل و تی وی لاین چیست؟ بالاترین رزولوشن دوربین مداربسته چقدر است؟ آیا دوربین های AHD نیز دارای رزولوشن مگاپیکسلی هستند؟ چگونه می توان کیفیت و رزولوشن یک دوربین مداربسته را اندازه گیری کرد؟  کیفیت دوربین های اتوبان ها چند مگاپیکسل است؟ برای شناسایی چهره و پلاک ماشین حدالاقل کیفیت دوربین چقدر باشد؟ دوربین های مگاپیکسلی چقدر پهنای باند اشغال می کنند؟ چگونه می توان رزولوشن یک دوربین مداربسته را اندازه گیری کرد؟
در ادامه مطلب به سوالات بالا پاسخ خواهیم داد. تا پایان این مطلب با دیاکالا همراه باشید.
chipset sony cctv camera سنسور تصویر دوربین مداربسته ccd

اندکی پیش از این دوربین های تحت شبکه با رزولوشن های VGA و D1 در بازار معمول بودند. آن زمان تقریبا همه می دانستند که کیفیت تصویر را چگونه ارزیابی کنند. با ورود دوربین های تحت شبکه 1 و 1.3 مگاپیکسلی هم همچنان مقایسه کیفیت دوربین ها سخت نبود. در حال حاضر با معرفی دوربین های چند مگاپیکسل که تا رزولوشن 10 مگاپیکسل نیز تولید می شوند تشخیص و مقایسه دوربین های مداربسته کیفیت بالا و پایین ساده تر شده است. آیا واقعا یک دوربین 10 مگاپیکسل تصویر  کیفیت بیشتری از یک دوربین 4 مگاپیکسل دارد؟

جواب این سوال خیر است . لزوما تعداد بالاتر پیکسل ضمانتی برای کیفیت بالاتر تصویر نهایی نیست.

به مثال زیر دقت کنید. دو تصویر با رزولوشن های متفاوت ارائه شده اند.

اندازه گیری رزولوشن

با یک نگاه اجمالی می توانید تشیص دهید که کیفیت تصویر سمت چپ به مراتب بهتر از تصویر دیگر است. جزییات بسیار روشن و واضح هستند اما تصویر سمت راست مات و ناخواناست با اینکه در هر دو مورد لنز به خوبی فوکوس شده است. اگر دوربین شما تصاویری با تعداد پیکسل زیاد تولید کند که مانند تصویر سمت راست وضوح خوبی ندارند شما بسیاری از جزییات را از دست خواهید داد و در عین حال پهنای باند بسیار زیادی را مشغول می کنید و فضای زیادی برای ذخیره تصاویر آن نیاز دارید. در تصویر نهایی دوربین های مدار بسته فاکتور های دیگری نیز علاوه بر کیفیت تصویر و رزولوشن خروجی تاثیر گذار است. در قسمت بعد فاکتورهایی که بر کیفیت تصویر نهایی تاثیر دارند را معرفی می کنیم.

عوامل موثر بر روی کیفیت نهایی دوربین مدار بسته

کیفیت تصویر نهایی را می توان از روی تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته ارزیابی کرد. فرآیند تبدیل نور دریافتی به یک تصویر کامل تقریبا پیچیده است  که همه مراحل با وجود اختلاف هایی که دارند اهمیت فراوانی دارند. ارتقای سنسور تصویر که یک حلقه از زنجیره تولید تصویر است تغییرات اندکی را در کیفیت تصویر ایجاد می کند ، اگر حلقه های دیگر این زنجیره ارتقا پیدا نکرده باشند حتی ممکن است موجب بی کیفیت تر شدن تصویر نهایی نیز گردد . فاکتورهایی که بر کیفیت تصویر نهایی تاثیر دارند عبارتند از: لنز ، سنسور اصلی تصویر ، پردازنده تصویر دوربین (که همه امکانات از قبیل  , BLC , HLC ,WDR، DNR , Star Lightو … در این قسمت قرار دارند) و در نهایت سیستم کامپکت تصویر دوربین مدار بسته.

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته

پارامتر های  نامبرده شده را در ادامه این مطلب به طور مجزا توضیح خواهیم داد . تا پایان این مقاله با دیاکالا همراه باشید.

کیفیت تصویر و لنز دوربین

ممکن است بارها دیده باشید که در بازار لنزهای مگاپیکسلی وجود دارد و عرضه می شود. حال این سوال پیش می آید که لنز مگاپیکسلی چیست؟

هر لنزی یک رزولوشن اپتیکال دارد که به این معناست که دقت لنز در رساندن شعاع های نور و قرار دادن صحیح آن ها روی سنسور تصویر چقدر است. به تصاویر زیر که دقت کنید…  فرض کنید یک درخت نخل در مقابل دوربین قرار دارد . دقت کنید چگونه یک نقطه از تصویر درخت به سنسور تصویر می رسد… همه شعاع های نور که از یک نقطه جسم منتشر می شوند باید به روی یک نقطه بر روی سنسور تصویر قرار بگیرند. با وجود یک لنز با کیفیت تمامی شعاع های نور که از یک نقطه جسم منتشر می شوند بر روی یک پیکسل در سنسور تصویر قرار می گیرند و تصویر نهایی بدون مات شدن و یا اعوجاح خواهد بود.

رزولوشن در دوربین مداربسته

اگر از لنز با کیفیت پایین تر استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟ با اینکه شعاع های نور روی یک نقطه قرار نمی گیرند اما به دلیل اینکه اندازه پیکسل ها بزرگ است باز هم همه شعاع های نور روی یک پیکسل قرار می گیرند.

زمانی که از سنسور تصویر و دوربین مداربسته با مگاپیکسل پایین استفاده می کنید دیگر مقدار رزولوشن لنز چندان اهمیتی ندارد چرا که اندازه پیکسل ها بزرگ است  اما زمانی که از یک سنسور تصویر با رزولوشن بالا استفاده می کنید و لنز توانایی قرار دادن شعاع های نور روی یک نقطه کوچک را نداشته باشد، شعاع های نور روی پیکسل های مختلفی از سنسور تصویر قرار می گیرند.

از آنجایی که پیکسل ها تعداد زیادی دارند و در کنار هم قرار گرفته اند شعاع های نور یک پیکسل وارد پیکسل کناری می شود، بنابراین هر پیکسل علاوه بر شعاع نور مربوط به خود، شعاع های نوری را دریافت می کند که متعلق به پیکسل های کناری است. چنین حالتی موجب ایجاد نویز و اعوجاج در تصویر و در نتیجه پایین آمدن کیفیت خروجی دوربین مداربسته می شود.

هم اکنون بسیار دیده می شود که وارد کنندگان دوربین های مداربسته در هنگام سفارش دوربین برای هموطنان خود تا آنجا که لازم است و حد وجدانشان اجازه می دهد از سر و ته دوربین می زنند و از لنز های ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده می کنند.

chipset sony cctv camera سنسور تصویر دوربین مداربسته ahd

بهترین روش برای استفاده از سنسورهای با رزولوشن بالا، استفاده از لنز با کیفیت است که رزولوشن خوبی داشته باشند. تولیدکنندگان لنز دوربین های مدار بسته، محصولات خود را با اعلام این که بیشترین رزولوشنی که می توانند پشتیبانی کنند چیست ارائه می دهند.

ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از تولیدکنندگان دوربین تحت شبکه اشاره ای به این نمی کنند که در مقابل سنسور 5 مگاپیکسل از لنز 1 مگاپیکسل استفاده می کنند.

نقش سنسور تصویر دوربین در تصویر نهایی

در نبود خلاقیت و نوآوری بسیاری از تولیدکنندگان دوربین مداربسته امروزه برای ارتقای محصولات خود تنها از سنسورهای تصویر با قدرت تولید رزولوشن بالا استفاده می کنند. رزولوشن استاندارد دوربین های  مداربسته در این سال ها افزایش یافته و در حال حاضر دوربین های پایین تر از 2 مگاپیکسل معمولا تولید نمی شوند. دوربین های مداربسته بالاتر از 2 مگاپیکسل بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، کوچکترین ضعفی که در آنها ممکن است وجود داشته باشد می تواند لنز باشد!!  پردازنده تصاویر  و نرخ فشرده ساز می تواند آسیب های بیشتری به تصویر نهایی دوربین بزنند.

بسیار مهم است که بدانیم هر چه رزولوشن سنسور تصویر افزایش می یابد عملا اندازه فیزیکی پیکسل های روی سنسور کاهش پیدا می کند و تراکم پیکسل ها بیشتر می شودو اندازه فیزیکی سنسور تصویر آنچنان تغییری نمی کند. در چنین حالتی فوتون یا شعاع های نور کمتری وارد هر پیکسل می شوند. بنابراین هر پیکسل آسیب پذیر می شود و ممکن است اطلاعات تصویر از دست برود. برای غلبه بر این مشکل، بعضی از تولیدکنندگان به ویژه کمپانی SONY که تولیدکننده سنسور تصویر است  از تکنولوژی Backside Illumination استفاده می کنند که باعث می شود از تمامی سطح یک پیکسل به طور کامل استفاده مفید شود. این امر باعث می شود که هر پیکسل توانایی دریافت اطلاعات تصویری بیشتری را داشته باشد.

دوربین مداربسته

نقش پردازنده سیگنال در دوربین و کیفیت نهایی تصویر

اگر  یک دوربین تحت شبکه از لنز مناسب و سنسور تصویر با رزولوشن بالا استفاده کند، مرحله حساس بعد در تولید تصویر نهایی پارامتر “پردازنده تصویر” خواهد بود. پردازنده به عنوان مغز پردازشگر دوربین مداربسته عمل می کند که وظیفه آن تولید بهترین تصویر ممکن بدون در نظر گرفتن شرایط نور ورودی است . این مغز پردازنده می تواند ابزارهای متعددی را که روی کیفیت تصویر تاثیر دارند کنترل کند. مواردی مانند، ، BLC، HLC،اندازه شاتر , فوکوس، سرعت شاتر , دید در شب ، شفافیت تصویر، WDR، DNR و بسیاری دیگر.

وظیفه کنترل لنز های اتوماتیک و بدست آوردن بهترین نقطه فوکاس نیز در دوربین های که به لنز های موتور دار مجهز هستند به عهده پردازنده تصویر است.

chipset sony cctv camera سنسور تصویر دوربین مداربسته

همانطور که پردازش تصاویر با رزولوشن پایین کار بسیار ساده ای است، تصاویر رزولوشن بالا توان زیادی را از دستگاه می گیرد و نیاز به فرمول ها و محاسبات پیچیده ای دارد تا تصویر نهایی ساخته شود، مخصوصا زمانی که شرایط نور محیط متغیر باشد. بیشتر پردازنده هایی که برای دوربین های مداربسته با رزولوشن کم طراحی شده اند، برای رزولوشن های بالاتر مناسب نیستند . استفاده از سنسورهای 3 مگاپیکسل و بالاتر نیاز به استفاده از نوع پیشرفته ای از تکنولوژی در طراحی پردازنده های تصویر دارد. تولیدکنندگانی که همچنان از پردازنده های قبلی برای دوربین های مدار بسته رزولوشن بالای خود استفاده می کنند به ناچار دوربین های مداربسته را به بازار عرضه می کنند که آن چندان بهبودی در کیفیت تصویر خروجی ندارد.

عده ای از همکاران و مشتریان تجربه ی تلخی در برابر بودن تصاویر 2 مگاپیکسل و 4 مگاپیکسل برخی برند ها دارند که دلیل آن می تواند استفاده کارخانه سازنده از پردازنده های کم توان باشد.

هرچه کیفیت تصویر بیشتر باشد  فوکوس کردن لنز سخت تر خواهد بود. حتی اگر از لنز مناسب با رزولوشن بالا استفاده شود، پیکسل های سنسور تصویر انقدر کوچک هستند که با کوچکترین چرخشی در حلقه فوکوس، تغییر زیادی در تصویر نهایی ایجاد خواهد شد. تنظیم فوکوس در یک دوربین تحت شبکه 1.3 مگاپیکسل حدود 5 تا 10 ثانیه زمان می برد، اما برای دوربین های رزولوشن بالاتر ممکن است حتی 5 دقیقه زمان برای این کار مورد نیاز باشد.

راه حل این موضوع استفاده از لنزهای فوکاس خودکار به همراه پردازنده تصویر مناسب است که توانایی محاسبه و انجام دقیق فوکوس را داشته باشد .

بسیاری از پردازنده های تصویر موجود در بازار چنین دقت بالایی ندارند و باید دوباره از نو طراحی شوند. به طور مثال پردازنده تصویری که کمپانی ACTI در محصولات اخیر خود استفاده کرده است و مشکلی جدی را در صنعت دوربین حل نموده، این پردازنده به اکتی امکان تولید دوربین ها زوم دار با لنز فوکاس اتومات را حتی در نور بسیار پایین دارد .

مثال دیگر استفاده از ابزارهای مختلف برای ارتقای کیفیت تصویر در شرایط نوری متفاوت است. بر اساس اینکه چه زمانی از شبانه روز باشد، ممکن است نیاز به استفاده از DNR باشد که پیش از اینکه از فیلترهای دیگر استفاده شود، و یا اینکه مراحل همین فرآیند از آخر به اول انجام شود. در مورد پردازنده های تصویر قدیمی، جابجا کردن این مراحل امکان پذیر نیست و همین موضوع باعث می شود که در شرایط نوری مختلف دوربین مداربسته یک فرآیند خاص و از پیش تعیین شده را انجام دهد و نتواند بهترین حالت ممکن را با جابجا کردن مراحل ایجاد کند. پردازنده های جدید و با کیفیت مناسب می توانند تاثیر شگرفی در تصویر خروجی در شرایط نوری مختلف داشته باشند.

نقش فشرده سازی در رزولوشن دوربین

یکی دیگر از فاکتور ها در تعیین کیفیت تصویر فشرده سازی است. دوربین های چند مگاپیکسل مقدار زیادی اطلاعات دیجیتالی تولید می کنند. وظیفه سنگین کاهش حجم دیتا تا اندازه ممکن بدون از دست دادن کیفیت تصویر به عهده چیپ فشرده سازی داخل دوربین مداربسته است .

در حالی که دوربین های تحت شبکه 2 تا 6 مگاپیکسل به شکل مطلوبی قابلیت فشرده شدن را دارند، قبول اینکه دوربین های 10 مگاپیکسل و یا بیشتر را بتوان طوری فشرده کرد که هم روی پهنای باند های موجود و هم هارد دیسک های فعلی با هزینه مناسبی انتقال یابند، کار بسیار مشکلی است.

بسیاری از چیپ های فشرده سازی به دلیل کمی سرعت پردازش فقط از فرمت MJPEG استفاده می کنند که این یعنی زمانی که نیاز به فشرده سازی کامل و دقیق است، چیپ فشرده سازی قادر به عبور تمامی فریم های تصویر نیست و به دلیل حجم بالای فرمت MJPEG به ندرت توانایی ذخیره تمامی فریم ها را برای فشرده کردن دارد. در این فرمت هر چه نیاز به فشرده کردن تصاویر بیشتر باشد، کیفیت تصویر نهایی پائینتر خواهد آمد.

پیشرفت سریع تکنولوژی سنسورهای تصویر و تولید سنسورهای با رزولوشن بالاتر برای دوربین های مداربسته تحت شبکه نیاز به تکنولوژی فشرده ساز قوی تر و پیشرفته تر را بیشتر کرده است. تلاش شرکت های تولیدکننده دوربین مداربسته برای دستیابی به تکنولوژی های جدید در فشرده سازی کاملا گویای این حقیقت است.

چگونه کیفیت تصویر نهایی دوربین مداربسته را اندازه گیری کنیم؟

حال که می دانیم رزولوشن بالای دوربین مداربسته تضمین کننده کیفیت بالای تصویر نهایی و جزییات شفاف در آن نیست، این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم کیفیت تصاویر نهایی را اندازه گیری کنیم و به این وسیله دوربین های مداربسته را با یکدیگر مقایسه کنیم.

یکبار دیگر نگاهی به فرآیند تولید تصویر می اندازیم:

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته

روشی وجود دارد که به سادگی می تواند نمایانگر این فرآیند و کاری که لنز، سنسور، پردازنده و فشرده ساز انجام داده اند به شکل عددی باشد. این روش Television Lines یا به صورت مخفف TVL نام دارد که از روی تصویر نهایی اندازه گیری می شود. تی وی لاین از سال های سال پیش روش اندازه گیری کیفیت تصاویر دوربین های آنالوگ بوده است که برای دوربین های تحت شبکه نیز قابل استفاده است!

TVL را به این شکل تعریف می کنند که تعداد خطوط متوالی سیاه و سفیدی است که می توان در یک تصویر از هم تفکیک کرد. 400TVL به این معناست که 200 خط مجزای سفید و 200 خط مجزای سیاه در طولی از عرض تصویر که به اندازه ارتفاع تصویر باشد قابل تفکیک کردن است.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته

به بیان دیگر TVL بیانگر رزولوشن صحیح افقی یک تصویر است، هر چه تی وی لاین بالاتر باشد کیفیت تصویر نهایی نیز بهتر است. برگردیم به دو تصویری که در ابتدا دیدیم، با اینکه تصویر سمت چپ پیکسل های کمتری دارد، اما تی وی لاین آن بالاتر است. نتیجه ساده ای می توان گرفت این است که صرف نظر از تعداد پیکسلهای یک تصویر، هر چه تی وی لاین بالاتر باشد، کیفیت تصویر نهایی بالاتر است.پس علیرغم باور عموم بر اینکه کیفیت تصویر مساوی رزولوشن تصویر است، میتوان گفت که کیفیت تصویر دوربین به فاکتورهای زیادی وابسته است که یکی از آن ها رزولوشن تصویر است. دلیل اینکه گاهی تصویری از یک دوربین مداربسته 4 مگاپیکسل با دوربین مداربسته دیگری که 2 مگاپیکسل کیفیت دارد برابری می کند همین موضوع است.

بهتر است هنگام خرید در انتخاب دوربین های مداربسته تنها به رزولوشن که در حقیقت رزولوشن سنسور تصویر است اکتفا نکنیم و فاکتورهای دیگری را که در این مقاله توضیح داده شد نیز بررسی کنیم… تا پایان این مطلب با دیاکالا همرا ه باشید.

تا اینجا متوجه اهمیت دیگر پارامتر ها در دوربین مداربسته برای تولید یک تصویر با کیفیت شدیم . از اینجا به بعد بر می گردیم به موضوع اصلی این مقاله.

 

رزولوشن تصویر دوربین چیست؟

استفاده از دوربین های مداربسته، به عنوان سیستم نظارتی ساختمان، در چند دهه گذشته متداول بوده است. تکنولوژی های مدرن مثل HDCVI، HDTVI  مشکل کیفیت پایین تصویر را که در دوربین های مداربسته قدیمی وجود داشته را تا حدودی حل کرده است. امروزه دوربین های مداربسته با رزولوشن بالا و کیفیت های بهتری در دسترس هستند. تعاریف مختلفی برای رزولوشن تصویر بیان شده است، ولی ما می خواهیم تعریف ساده ای از رزولوشن تصویر ارایه دهیم. رزولوشن مگاپیکسلی روشی برای اندازه گیری اندازه تصویر در دوربین مداربسته است. به صورت نسبی و با رعایت پارامتر های موثر بر کیفیت دوربین ,تصاویر کوچک تر، رزولوشن کمتری دارند، در مقابل تصاویر بزرگ تر، رزولوشن بیشتر  دارند.

 

مفهوم رزولوشن به همین سادگی است، هر چه اندازه ، رزولوشن آن بیشتر است ( البته این به این معنی نیست که کیفیت تصویر نیز بالاتر باشد )

کیفیت تصویر دوربین مداربسته

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته به دو روش اندازه گیری می شود، آنالوگ و دیجیتال. رزولوشن آنالوگ برای دوربین های مداربسته آنالوگ با کیفیت TV Line و رزولوشن دیجیتال برای بیان پیکسل های تصویر دیجیتال استفاده می شود.

رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ

در دوربین های مداربسته آنالوگ دو سری از اعداد را می بینیم که مشخصات سنسور دوربین مداربسته را نشان می دهند. یکی از این اعداد تعداد پیکسل های سنسور را نشان می دهد (مثل 768H*494V). عدد دیگر رزولوشن افقی دوربین یا همان تی وی لاین را نشان می دهد.

تعداد پیکسل ها = 768 (افقی) * 494 (عمودی) = 540TVL

اعداد اول تعداد واقعی پیکسل های قابل ذخیره توسط سنسور را نشان می دهد. عدد دوم نسبت اندازه تصویر را بر اساس استاندارد NTSC که برای سیگنال های آنالوگ تعریف شده، بیان می کند. همانطور که می بینید این دو عدد با هم متفاوت هستند ولی محاسبات ریاضی وجود دارد که این دو عدد را به هم مرتبط می کند و ما به علت پیچیدگی از پرداختن به آن اجتناب می کنیم.

سیگنال های دوربین مداربسته آنالوگ، دارای پیکسل های مربعی نیستند و به صورت زیر بیان می شوند: نسبت اندازه تصویر ذخیره شده و نسبت اندازه تصویر نمایش داده شده. در ادامه به توضیح این دو می پردازیم.

فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی تصویر در دوربین آنالوگ

نسبت اندازه تصویر ذخیره شده، سایز دیجیتالی تصویری است که در دستگاه ذخیره دیجیتال DVR ذخیره می شود. به عنوان مثال بالاترین رزولوشن ذخیره شده از فیلم ( که توسط دوربین مداربسته آنالوگ گرفته می شود) برابر با 480*720 است. این عدد برابر با رزولوشن استاندارد فیلم های DVD است.

مقادیر متداول برای ذخیره سازی تصاویر آنالوگ، CIF،2CIF 4CIF هستند.

cctv resulation on camera

نسبت اندازه تصویر آنالوگ در نمایشگر

نسبت اندازه تصویر در نمایشگر تنها می تواند مقدار 4:3 را داشته باشد که استاندارد NTSC می باشد. استاندارد های جدید برای نمایشگر تلویزیون کیفیت HD دارند و نسبت اندازه تصویر آن ها 16:9 است. در این صورت رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیشتر می شود. تکنولوژی های جدید دوربین مداربسته، باعث افزایش رزولوشن، فضای ذخیره و نمایش تصویر دوربین مداربسته شده اند.

 

دوربین های مداربسته شبکه با رزولوشن مگاپیکسل

دوربین های مداربسته شبکه دیجیتال ، می توانند تصاویری با رزولوشن بالا را ثبت کنند. تکنولوژی HD رزولوشن های مختلفی را شامل می شود. از جمله آن ها می توان به 720P (720*108) HD و 1080P FULL HD (1920*1080) اشاره کرد. نمایشگر HD در سرعت 30 فریم بر ثانیه نیز عمل می کند.

یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی، دارای رزولوشن 1024*1280 است. دوربین های MP 2، 5،3 تا 16 MP را شامل می شوند.

 

جدول محاسبه رزولوشن های مختلف تصویر دوربین مدار بسته

در جدول زیر محاسبه رزولوشن های مختلف نشان داده شده است.

resulation megapixell

دوربین مداربسته 720P، 1080P، چهار مگاپیکسل و 4K چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت در اندازه تصویر نهایی است. 1080P تصویر بزرگتری را نسبت به 720P ایجاد می کند.  اگر شما تصویر حاصل از این دو دوربین را در کنار هم قرار دهید، تفاوت بین آن را متوجه خواهید شد. هر دوی این دوربین ها تصاویر HD و با کیفیت بالا تولید می کنند، ولی با بزرگنمایی تصویر 1080P کیفیت تصویر کمتر افت پیدا می کند. در واقع جزییات تصویر در رزولوشن بالا، بیشتر قابل شناسایی است تا در رزولوشن پایین. این ویژگی برای ثبت جزییاتی مثل پلاک خودرو و تشخیص چهره از فاصله دور، کاربرد دارد.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته

برخی از سیستم های مداربسته، امکان استفاده از رزولوشن های مختلف را برای کاربر فراهم می کنند. به عنوان مثال سیستم HD-CVI شامل دوربین های با کیفیت 720P،1080P و 4 مگاپیکسل می باشد. سیستم Ultra HD نیز دوربین های 4 مگا پیکسل و 4K را شامل می شود. این ویژگی باعث انعطاف پذیری سیستم دوربین مداربسته خواهد شد.در بکار گیری دوربین ها با کیفیت بالا باید توجه شود که دوربین مداربسته با دستگاه های DVR یا NVR  و پهنای باند شبکه همخوانی داشته باشد.

 

رزولوشن در دوربین های آنالوگ

در واقع معیار اندازه گیری وضوح تصویر می باشد و به دو دسته رزولوشن افقی و عمودی تقسیم میگردد .

 به حداکثر خطوط افقی قابل تشخیص رزولوشن عمودی و

 به حداکثر خطوط عمودی قابل تشخیص رزولوشن افقی HORIZONTALگویند .

رزولوشنی که در مورد سیستم های مدار بسته آنالوگ از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و عملاً دوربینهای مدار بسته آنالوگ را با این رزولوشن مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند رزولوشن افقی بوده که به TV Line نیز معروف می باشد .

رزولیشن

تی وی لاین Tv line یک استاندارد رایج برای نمایش تفکیک پذیری یا رزولوشن در سیستم های تلویزیونی آنالوگ است. در این استاندارد تعداد خطهای قابل تفکیک عمودی تصویر به عنوان TVL یک مشخصه در نظر گرفته می شود. تفکیک پذیری خطوط یکی از اصلی ترین مشخصه های کیفیت در دوربین های مدار بسته آنالوگ می باشد. هرچه میزان TVL یک دوربین مدار بسته آنالوگ بالاتر باشد تفکیک پذیری آن بالاتر است و هرچه تفکیک پذیری دوربین مدار بسته بالاتر باشد جزئیات بیشتری در دوربین قابل مشاهده هستند.

برای اندازگیری تفکیک پذیری در دوربین مدار بسته های از صفحات تست مخصوص این کار استفاده می شود.

در سیستم های حفاظتی مدار بسته آنالوگ،  دوربین مدار بسته از طریق استانداردهای تلویزیونی (NTSC- PAL) صورت می گیرد. در هیچ یک از این استانداردها، امکان انتقال تصویر با رزولوشن و کیفیت بیشتر از 700 TVL وجود ندارد. لذا حتی اگر بر روی دوربین مدار بسته آنالوگی، چیپ تصویری با کیفیت و رزولوشن بالاتر از 700 TVL هم نصب شده باشد، باز هم نمی توان در هنگام نمایش تصویر، وضوح واقعی و رزولوشن بیش از 700 TVL در اختیار داشت در واقع به همین دلیل تولیدکنندگان معتبر دوربین مدار بسته، دوربین هایی با کیفیت بیش از 700 TVL تولید نمی کنند.

resulation

تبدیل رزولوشن آنالوگ به دیجیتال

امروزه کاربران زیادی هستند که در کنار استفاده از دوربین های مدار بسته آنالوگ از دوربین های دیجیتال AHD برای داشتن تصاویری با کیفیت و رزولوشن بالاتر استفاده می نمایند. لذا در جدول زیر به مقایسه چند کیفیت آنالوگ و معادل دیجیتال آن پرداخته تا در زمان انتخاب این نوع سیستم مدار بسته با آگاهی بیشتری به این مهم مبادرت گردد.

رزولوشن به مگاپیکسل

رزولوشن به دیجیتال

کیفیت تصویر آنالوگ

0/25 مگاپیکسل

510*492

480 TVL

0/38 مگاپیکسل

768*494

600 TVL

0/41 مگاپیکسل

811*508

650 TVL

0/56 مگاپیکسل

976*582

700 TVL

 کیفیت تصویر 700 TVL تیوی لاین (ماکزیمم کیفیت دوربین مدار بسته آنالوگ) در مقایسه با سیستم های مگاپیکسلی هنوز هم کیفیت پایینی محسوب می گردد ( حدود ۵/. مگاپیکسل) در واقع اگر به دنبال دوربین مدار بسته ای با کیفیت و رزولوشن واقعا بالایی هستید، بهترین انتخاب برای نصب دوربین مدار بسته در محل شما، همان  دوربین های تحت شبکه یا دوربین های دیجیتال HDcvi یا AHD که دارای وضوح تصویر بالایی هستند خواهند بود.

کیفیت دوربین AHD

کاربری دوربین های مدار بسته آنالوگ

جدول زیر برای آشنایی بیشتر کاربران در رابطه با استاندارد و تفکیک پذیری TVL در دوربین های مدار بسته آنالوگ موجود در بازار که معمولا از کیفیت و رزولوشنی بین ۴۲۰ تا ۷۰۰  TVL ب دارند، خواهد بود.

کاربرد

توضیحات

کیفیت تصویر

فضای کوچک تا ۱۰ مترمربع،محیط های کم اهمیت

کیفیت تصویر متوسط

400 TVL

فضاهای متوسط تا ۲۰ مترمربع محیط های با درجه اهمیت متوسط رو به پایین

کیفیت تصویر متوسط بالا

500 TVL

فضاهای متوسط تا ۳۰ مترمربع محیط های با درجه اهمیت متوسط رو به بالا

کیفیت تصویر بالا

600 TVL

فضاهای باز یا محیط های با اهمیت بالا

بالاترین کیفیت سیستم آنالوگ

700 TVL

برای خرید انواع دوربین های مداربسته با کیفیت های مختلف با کارشناسان دیاکالا تماس بگیرید.