نماد سایت فروشگاه دیاکالا

آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی بوسیله مدولاتور

5/5 - (1 امتیاز)

اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی به طور معمول یکی از درخواست های معمول توسط مشتریان در هنگام نصب سیستم های حفاظتی دوربین مدار بسته، اتصال این تجهیزات به آنتن مرکزی برای رویت تصاویر دوربین های مدار بسته به طور جداگانه ای در نمایشگرها و یا تلویزیون های هر واحد مسکونی می باشد.برای اتصال تجهیزات دوربین مدار بسته به آنتن مرکزی از دستگاه مدولاتور استفاده می گردد.

در واقع مدولاتور دستگاهی برای انتقال تصاویر دوربین مدار بسته بر روی آنتن مرکزی است.سیستم مداربسته را نمیتوان به صورت مستقیم به سیستم مداربسته متصل کرد. دلیل این امر متفاوت بودن نوع سیگنال های آنهاست. برای همسان کردن این دو سیگنال از وسیله ای به نام مدولاتور RF استفاده می کنند.

دستگاه مدولاتور چیست؟

دستگاه مدولاتور در واقع یک نوع تبدیل کننده خروجی دستگاه DVR به ورودی VHF و UHF می باشد. این تبدیل کننده به شما امکان می دهد تا دستگاه DVR را به آنتن مرکزی متصل نمائید. برخی از این تبدیل کننده ها دارای خروجی های متعددی می باشند که امکان اتصال به خروجی های VGA یاHDMI را هم به آنتن مرکزی فراهم می نمایند.

کاربرد آنتن مرکزی :

آنتن مرکزی و ماهواره مرکزی امروزه در اکثر ساختمان ها وجود دارد ، در واقع بجای استفاده از ده ها آنتن رو بام از یک آنتن استفاده می شود. از مزایای نصب آنتن می توان به کاهش چشم گیر هزینه ها اشاره کرد. روش کارکرد آنتن مرکزی نیز با استفاده ار اجزای آن بسیار ساده می باشد. اجزای آنتن مرکزی شامل موارد زیر می باشد:

روش نصب آنتن مرکزی :

با نصب آنتن مرکزی نیز علاوه بر دریافت تصویر شبکه های تلویزیونی می توان تصاویر دوربین مداربسته را نیز به تمام واحدهای یک ساختمان انتقال داد. برای نصب آنتن مرکزی باید سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال دریافت شود در کشور ما این سیگنال ها بر روی دو باند UHF.VHF ارسال می شود که نصب یک آنتن UHF برای دریافت تمامی سیگنالها کافی است. در بعضی مناطق که هنوز این سیستم وجود ندارد نیاز به نصب دو آنتن است که می توان از یک دکل مشترک در آن استفاده کرد.

مورد بعدی که در نصب آنتن مرکزی اهمیت دارد آمپلی فایر یا همان تقویت کننده است که قبلا درمورد وظیفه آنها توضیح دادیم. سیگنالهای دریافتی بعد از دریافت توسط آنتن به آمپلی فایر منتقل و تقویت می شود.  این تقویت کننده ها دارای ورودی UHF و VHF هستند که آنتن UHF و VHF باید به ورودی متناسب با خود متصل شود. این دستگاه ها بهتر است در نزدیک آنتن مرکزی قرار بگیرد و در فضایی باشد که در برابر آب برف و باران نباشد. آمپلی فایر یا تقویت کننده ها انواع گوناگونی دارد که با توجه به طول کابل و تعداد انشعاب ها باید قدرت آنها را انتخاب کرد  که به تناسب افزایش طول کابل و تعداد انشعاب، قدرت آمپلی فایر انتخاب شده باید بالاتر باشد.

اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی و مشاهده تصاویر بر روی تلوزیون

به طور معمول یکی از درخواست های معمول توسط مشتریان در هنگام نصب دوربین مدار بسته، اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی برای مشاهده تصاویر دوربین های مدار بسته در تلویزیون های هر واحد مسکونی می باشد. برای اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی از دستگاه مدولاتور استفاده می گردد. در واقع مدولاتور دستگاهی برای انتقال تصاویر دوربین مدار بسته بر روی آنتن مرکزی است. سیستم دوربین مداربسته را نمیتوان به صورت مستقیم آنتن مرکزی متصل کرد و دلیل این امر متفاوت بودن نوع سیگنال های آنهاست. برای همسان کردن این دو سیگنال از وسیله ای به نام مدولاتور RF استفاده می کنند.

 

NVR را میشود به آنتن مرکزی وصل کرد ؟

بله، از طریق استفاده از تبدیل VGA به AV شما میتوانید خروجی دیجیتال دستگاه NVR را به آنالوگ تبدیل کرده و از این طریق دستگاه دوربین های تحت شبکه را به سیستم آنتن مرکزی متصل کنید. توجه داشته باشید که با توجه به انتقال آنالوگ دوربین ها تا محل نمایش روزولشن تصاویر آنها به شدت کاهش خواهد یافت.

نحوه اتصال مدولاتور به DVR :

جهت اتصال مدولاتور به DVR، خروجی DVR که به صورت صدا و تصویر می باشد را باید با یک عدد کابل RCA که دارای سه رشته سیم می باشد به ورودی های مدولاتور وصل می کنیم. یک ورودی مخصوص تصویر است و دو ورودی دیگر مربوط به صدای راست و چپ است.

پس از آن باید کانال خروجی مدولاتور را تنظیم کرد. حتما برای انتخاب کانال خروجی کمی دقت کنید. چون اگر کانالی را انتخاب کنید که در آن کانال صدا و سیما نیز شبکه ای را پخش کند تصویر دوربین ها با تصویر شبکه تلویزیونی تداخل خواهد کرد. حتی ممکن است خروجی مدولاتور دچار اعوجاج شده و یا کلا قطع شود. ( در ادامه فرکانس های شبکه های تلویزیونی ایران را ذکر خواهیم کرد ).

آنتن مرکزی چطور کار می کند؟

روش کار سیستم اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی بسیار ساده است. این سیستم در ساده ترین حالت از یک آنتن، یک تقویت کننده و یک یا چند اسپلیتر یا تقسیم کننده تشکیل شده است. هر یک از این تجهیزات وظیفه خاص خود را دارند. آنتن وظیفه دریافت سیگنال های تلویزیونی را برعهده دارد.

تقویت کننده خروجی آنتن را تقویت می کند تا پس از تقسیم سیگنال ها دچار افت نشوند. وظیفه اسپلیتر یا تقسیم کننده هم تقسیم کردن مساوی سیگنال ورودی بین خروجی هاست.

مزیت آنتن مرکزی در ساختمان ها :

معایب آنتن مرکزی برای دوربین مداربسته :

انواع آنتن مرکزی :

آنتن مرکزی را میتوان به سه دسته MATV,SMATV,CCTV  تقسیم بندی کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد در ادامه به کاربردها هر یک اشاره میکنیم.

MATV: (Master Antenna Television)

این نوع اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی جهت افزیش قدرت سیگنالهای تلوزیونی استفاده می شود. در واقع تنها کاری که انجام میدهد تقویت باندهایی است که بتوان به راحتی سیگنالها را در تلوزیون بدون هیچ گونه اختلالی دریافت کرد و از ساده ترین نوع آنتن های مرکزی محسوب می شود.

SMTV:

اگر بخواهیم سیگنال های ماهواره ای را دریافت نماییم نیاز به این نوع آنتن مرکزی است که با عنوان ماهواره مرکزی سیگنالهای ماهواره ای را دریافت و بین گیرنده ها پخش میکند.

CCTV:

از پرکاربرد ترین نوع آنتن های مرکزی است که امکان دریافت تصویر، صدا و ویدئو از دوربین های مدار بسته و انتقال به گیرنده های تلوزیون در آن وجود دارد و امروزه به طور وسیع در اکثر ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد. و سیگنالها و تصاویر را به تمام واحد هال منتقل خواهد کرد.

دوربین مداربسته چطور به سیستم آنتن مرکزی وصل می شود؟

سیستم دوربین مداربسته را نمیتوان به صورت مستقیم به سیستم مداربسته متصل کرد. دلیل این امر متفاوت بودن نوع سیگنال های آنهاست. برای همسان کردن این دو سیگنال از وسیله ای به نام مدولاتور RF استفاده می کنند. امروزه برای سادگی بیشتر کار معمولا از مدولاتور های فول باند RF برای اتصال دستگاه DVR به آنتن مرکزی استفاده می شود.

 

 

طریقه اتصال دستگاه DVR به دستگاه مدولاتور

اتصال دستگاه دی وی آر DVR به دستگاه مدولاتور کار پیچیده ای نیست به شرط آنکه نصاب با روش کار مدولاتور و آمپلی فایر (تقویت کننده سیگنال های آنتن آنالوگ) آشنا باشد برای این کار ابتدا می بایست کابل تصویر که از خروجی CVBS که در پشت دستگاه DVR وجود دارد را به UHF دستگاه مدولاتور متصل نماید و سپس نسبت بهفرکانس های شبکه های تلویزیونی یک فرکانس به مدولاتور بدهیم. فرکانس های شبکه های تلویزیونی ایران به صورت ذیل می باشد.

شبکه قرآن: فرکانس ۶۰                                         شبکه دوم سیما: فرکانس ۵۴

شبکه خبر: فرکانس ۴۹                                         شبکه سوم سیما: فرکانس ۴۷

شبکه آموزش: فرکانس ۵۷                                      شبکه چهارم: فرکانس ۴۴

شبکه اول سیما:فرکانس ۲۵                                    شبکه پنجم: فرکانس ۴۱

 

در صورتی که دستگاه تقویت مرکزی شما دارای UHF باشد می بایست ابتدا خروجی آنتن هوایی خود را به آنتن IN دستگاه مدولاتور متصل نموده و سپس از خروجی CVBS دستگاه DVR خود یک کابل به VIDEO IN که معمولا زرد رنگ است وصل نمائید و سپس یک خروجی از آنتن OUT با کابل برای ورودی UHF تقویت کننده آنتن مرکزی بگیرید. پس از انجام این کارها بهتر است تنظیمات دستگاه مدولاتور را روی C و بین عدد ۶ تا ۱۸ قرار دهید (هرچه عدد بالاتر برود فرکانس قوی تری خواهید داشت.)حال اگر دستگاه آمپلی فایر (تقویت کننده انتن مرکزی) شما UHF نداشته باشد و فقط خروجی VHF دارد روش بالا را انجام دهید و فقط به جای خروجی UHF بر روی VHF وصل کنید و فرکانس را نیز بین ۳۱ عدد تا ۳۶ تنظیم نمائید.

پس از رویت ابتدای اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی، برای بهتر شدن تصاویر می بایست فرکانس را کمی بالا و پایین ببرید تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

استفاده از آنتن مرکزی برای دیدن تصاویر دوربین مداربسته چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا

سادگی: با استفاده از آنتن مرکزی برای دیدن تصاویر، تصاویر دوربین ها به صورت یکی از شبکه های تلویزیونی تبدیل خواهد شد. مشاهده تصاویر به این صورت برای افرادی که هیچ اطلاعات فنی یا کامپیوتری ندارند به راحتی قابل انجام خواهد بود.

هزینه پایین: هزینه اتصال دوربین به سیستم آنتن مرکزی بسیار ناچیز و در حد خرید یک مدولاتور و تنظیم آن خواهد بود.

معایب

عدم امکان بازپخش تصاویر: متاسفانه با اتصال سیستم مداربسته به آنتن مرکزی شما امکان بازبینی تصاویر یا دسترسی به منوهای دستگاه را در محل نمایش آنها نخواهید داشت.

رزولوشن پایین: با توجه به انتقال تصاویر دوربین ها به صورت PAL رزولوشن تصویر دوربین ها به شدت در محل نمایش کاهش خواهد یافت. ( البته در سیستم های مدولاتور FULL HD افت کیفیتی مشاهده نمی شود )

مراحل نصب مدولاتور:

بعد از اینکه اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی را به صورت کامل نصب نمودیم. باید اقدام به نصب مدولاتور نماییم.

برای این منظور خروجی دستگاه DVR یا XVR یا NVR که به صورت صدا و تصویر یا کابل HDMI می باشد را به ورودی مدولاتور که با رنگها زرد (تصویر) سفید و قرمز(صدای چپ و راست)  یا کلمه HDMI مشخص شده وصل کنیم.

سپس به تنظیم کانال خروجی مدولاتور می پردازیم که باید برای انتخاب کانال خروجی کمی دقت نمود زیرا اگر کانالی را انتخاب نماییم که در آن کانال صدا و سیما نیز شبکه ای را پخش کند تصویر دوربین ها با تصویر شبکه تلویزیونی تداخل می کند و خروجی مدولاتور یا با اعوجاج (در سیستم های آنالوگ) و یا کلا قطع ( در سیستمهای DVB-T ) مواجه می شود. برای دانستن کانالهایی که صدا و سیما بر روی آن کانالها و فرکانسها تصویر پخش می کند باید با صدا وسیمای شهر خود تماس بگیرید یا از سایت اینترنتی اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایید.

بعد از اتصال دستگاه نوبت به اتصال آنتن به ورودی RF مدولاتور مرسد که توسط کابل RG 6 با مقاومت 75 اهم و فیش F این کار را انجام میدهیم.

سپس خروجی مدواتور را با کابل RG6 به ورودی آمپلیفایر وصل می کنیم و خروجی آمپلی فایر هم که از قبل به اسپلی تور ها وصل شده است.

آمپلی فایر ها معمولا یا مولتی باند هستند که دارای چندین ورودی می باشند یا به صورت تقویت خط می باشند که دارای یک ورودی می باشند.

در آمپلی فایر خط تفاوتی ندارد که کانال خروجی مدولاتور را روی چه باندی تنظیم کنید اما در آمپلی فایر های مولتی باند باید خروجی مدولاتور را به ورودی آمپلی فایری وصل کنید که کانال مدولاتور روی آن کانال انتخاب کرده اید.

اگر کانال مدولاتور را بین کانالهای 5 تا 12 انتخاب کنید باید به ورودی VHF آمپلی فایر وصل کنید

اگر کانال مدولاتور را بین 20 تا60 انتخاب کنید باید خروجی مدولاتور را به ورودی UHF آمپلیفایر وصل کنید.

آمپلی فایر چیست و چگونه کار میکند؟

حال که با نحوه اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی آشنا شدید بهتر است در مورد آمپلی فایر اطلاعاتی داشته باشید. آمپلی فایرها معمولا یا مولتی باند می باشند که دارای چندین ورودی هستند یا ممکن است آمپلی فایر به صورت تقویت کننده خط باشد که دارای یک ورودی است.

در امپلی فایر خطی به دلیل تنها یک ورودی تفاوتی ندارد که کانال خروجی مدولاتور روی چه باندی تنظیم می شود. اما در آمپلی فایرهای مولتی باند باید خروجی مدولاتور را به ورودی آمپلی فایری وصل کنید که کانال مدولاتور روی آن کانال انتخاب کرده اید.

آشنایی با آمپلی فایر و عملکرد آن

پس از آنکه با چگونگی اتصال دوربین مداربسته به انتن مرکزی آشنا شدید بهتر است در رابطه با آمپلی فایر هم اطلاعاتی در دست داشته باشید. آمپلی فایر بسته به تعداد ورودیشان دو نوع مولتی باند و خطی هستند. نوع اول که دارای چند ورودی می‌باشد و به آن ها مولتی باند گفته می‌شود. دسته دوم فقط تقویت کننده خط بوده و به آن آمپلی فایر خطی گفته می‌شود که دارای یک ورودی می‌باشد.

به دلیل وجود تنها یک ورودی در آمپلی فایرها، فرقی نمی‌کند که چه باندی برای خروجی کانال مدولاتور تنظیم شود. حال آنکه در آمپلی فایرهای مولتی باید توجه کرد که خروجی مدولاتور را به ورودی آمپلی فایری وصل کنید که کانال مدولاتور روی آن کانال انتخاب کرده‌اید.

در صورتی که کانال مدولاتور بین کانال‌های 5 تا 12 باشد، باید به ورودی  VHF  آمپلی فایر وصل شود. اگر کانال مدولاتور را بین 20 تا 60 انتخاب کنید، باید خروجی آن را به ورودی UHF آمپلی فایر وصل کنید.

اتصال دستگاه NVR  به آنتن مرکزی :

در ابتدا برای این نوع اتصال دوربین مداربسته AHD به آنتن مرکزی باید خروجی دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کنیم. این کار از طریق تبدیل VGA به AV صورت میگیرد. تنها از این طریق است که می توان دستگاه ان وی آر را به سیستم آنتن مرکزی وصل کرد.

به طور معمول نمایش فیلم دوربین مداربسته در تلویزیون با استفاده از آنتن مرکزی با افت کیفیت همراه می‌باشد. دلیل این افت رزلوشن آن است که انتقال اطلاعات در اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به صورت آنالوگ است. این در حالی است که اگر موفق به انتقال دوربین مدار بسته به موبایل شوید می توانید تصاویر را بسیار واضح بدون افت کیفیت مشاهده کنید.

برای اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به چه نوع مدولاتوری نیاز است؟

همانطور که اشاره شد دو نوع مدولاتور وجود دارد، یکی آنالوگ و دیگری HD که خرید نوع آنالوگ ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. چرا که آنتن‌های مرکزی تصاویر دوربین مداربسته را با کیفیت پایین برای تلویزیون‌ها به نمایش در می‌آورند و نیازی به خرید دستگاه‌های مدولاتور HD نیست.

یک مدولاتور آنالوگ شما را قادر می‌سازد تا کانال تلویزیونی آنالوگ را از منبع AV ایجاد کنید که معمولا ورودی و خروجی‌های SCART یا phono / RCA که هر دو نیز در سیستم آنالوگ هستند، در پشت آن وجود دارد. انتخاب نوع مدولاتور بستگی به ورودی‌های پشت  DVR یا NVR  دوربین مداربسته دارد. بیشتر دستگاه‌های DVR یا NVR  دوربین مدار بسته جدید دارای اتصالات HDMI  و RCA  (قرمز ، سفید ، زرد) هستند. اما ممکن است انواع دیگری از ورودی‌ها را نیز داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل