نماد سایت فروشگاه دیاکالا

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ
Rate this post

یکی از مهم ترین وسایل امنیتی دوربین های مدار بسته هستند که از آن ها در مکان های مختلفی استفاده می شود. باید بیان کرد که دوربین ‌های مداربسته انواع و اقسام مختلفی دارند و از نظر کارایی نیز به موارد متفاوتی تقسیم بندی می شوند. در یکی از این دسته ‌بندی ‌ها، دوربین‌ های مدار بسته به دو نوع کلی دوربین آنالوگ و دوربین تحت شبکه یا IP  تقسیم می ‌شوند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: پنهان

دوربین مدار بسته آنالوگ:

همان گونه که اشاره کرده ایم، یکی از انواع دوربین های مدار بسته، دوربین آنالوگ می باشد که به آن Analog CCTV نیز اطلاق می گردد. دوربین ‌های مداربسته آنالوگ که در حقیقت نسل قدیم دوربین مداربسته می باشند، بیشتر مناسب کاربران غیر حرفه‌ای است. در مقابل، دوربین‌های مدار بسته دیجیتال، نسل جدید و حرفه‌ای‌تر سیستم مدار بسته است که در آن اطلاعات تصویر از طریق پروتکل‌های شبکه انتقال پیدا می ‌کند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه:

در مقالات گذشته درباره دوربین های مدار بسته تحت شبکه، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. دوربین های مدار بسته تحت شبکه، یکی دیگر از انواع دوربین های مدار بسته ای هستند که از ان ها در  سامانه ‌های حفاظتی و نظارت تصویری بهره گرفته می شود. این دوربین ها برخلاف دوربین‌های مداربسته آنالوگ از پروتکل ‌های شبکه برای ارسال اطلاعات استفاده می‌ کند.

می توان اذعان داشت که دوربین مدار بسته شبکه در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز به شمار می آید. این دوربین‌ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آن‌ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل‌های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت ‌های تبدیل‌کننده در این دوربین‌ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه ‌های آن‌ ها شده ‌است.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه:

با توجه به تعاریف فوق، متوجه شده اید که دوربین های تحت شبکه و آنالوگ تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند. در ادامه قصد داریم تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه از هر منظر بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه از لحاظ قیمت:

یکی از تفاوت های مهم دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه، قیمت این دوربین ها می باشد. در واقع باید اشاره شود که دوربین مدار بسته آنالوگ که نسل قدیمی دوربین ‌های مدار بسته است، قیمت پایین ‌تری نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دیجیتال دارد. در واقع دوربین های دیجیتال کارایی بیشتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند، بنابراین از لحاظ قیمتی نیز بالاتر هستند. از جمله موارد مهمی که در خصوص تفاوت قیمت این دو دوربین باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

ارسال داده و انتقال اطلاعات در دوربین های آنالوگ و تحت شبکه:

یکی دیگر از تفاوت های بسیار اساسی این دو دوربین، نحوه ارسال سیگنال‌ های ویدئویی می باشد. می توان اشاره داشت که:

امکانات نرم افزاری دوربین ها:

امکانات نرم افزاری دوربین های مدار بسته تحت شبکه با دوربین های آنالوگ نیز متفاوت است. در واقع امکانات دوربین های ip در این خصوص بیشتر می باشد. از دیگر امکانات دوربین تحت شبکه IP می‌توان به دو مورد زیر اشاره داشت:

تفاوت کابل کشی دوربین آنالوگ و تحت شبکه:

برای هر دو نوع دوربین آنالوگ و تحت شبکه باید دو نوع کابل کشی صورت پذیرد. این دو کابل به صورت ذیل می باشد:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه در صورتی که از NVR یا سوئیچ POE استفاده شود، می‌توان از همان کابل شبکه برای انتقال برق نیز استفاده کرد! بدین صورت دیگر نیازی به کابل‌کشی مجزا برای برق دوربین تحت شبکه نمی باشد. از طرف دیگر برخی مدل ‌های دوربین مدار بسته آنالوگ هم دارای تجهیزات جانبی مانند میکروفون هستند و در صورت استفاده، نیازی به تجهیزات جداگانه و کابل کشی نخواهند داشت.

تجهیزات جانبی دوربین های مدار بسته:

تجهیزات جانبی در دوربین های مدار بسته، یک رکن اساسی در آن ها به شمار می آید. در واقع باید اشاره شود که یکی دیگر از تفاوت‌ های دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در امکانات آن ها به شرح زیر می باشد:

ضبط تصویر در دوربین های تحت شبکه و آنالوگ:

از جمله تفاوت های دو دوربین، می توان به ضبط تصویر نیز اشاره داشت. نکات مهمی در این خصوص وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

ضبط تصویر در دوربین های آنالوگ:

ضبط تصویر در دوربین های تحت شبکه:

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در کیفیت تصویر:

کیفیت در تصویر نیز یکی دیگر از تفاوت های اساسی در دوربین های آنالوگ و تحت شبکه است. از جمله نکات اساسی در کیفیت تصویر این دو دوربین، به شرح زیر خواهد بود.

تفاوت دوربین های نسل جدید و نسل قدیم در مدت زمان ذخیره سازی:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که یکی از دلایل اصلی نصب دوربین مدار بسته این می باشد. این موضوع می تواند در صورت بروز مشکل، امکان دسترسی به تصاویر محل مورد نظر را به ما بدهد. در دوربین مدار بسته آنالوگ، اگر به هر دلیلی، سرور موقتأ قطع شود، تصاویر آن بازه زمانی را از دست خواهیم داد. اما دوربین مدار بسته تحت شبکه IP دارای پورت کارت حافظه جانبی است که در صورت بروز مشکل برای سرور، تصاویر از دست نخواهند رفت.

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در امنیت چه می باشد؟

نکته مهم دیگر در بحث تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه، میزان امنیت این دوربین‌ ها خواهد بود. از جمله نکات مهم در این خصوص به شرح زیر است:

دو روش ذخیره اطلاعات در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه:

دور روش اساسی برای ذخیره اطلاعات در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه وجود دارد:

لازم به ذکر می باشد که در هر دو حالت ذخیره‌سازی نیاز به سوئیچ بوده و امکان مدیریت نیز وجود دارد، اما بهترین روش ذخیره، کنترل و مدیریت تصاویر ارسالی در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP، استفاده از NVR  می باشد.

تفاوت دستگاه DVR و NVRدر چیست؟

برای آنکه بتوان تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه را بهتر درک کرد، باید به بررسی تفاوت دستگاه DVR و NVR بپردازیم. دوربین ‌های مدار بسته تحت شبکه به وسیله شبکه به دستگاه NVR متصل می‌شوند. دستگاه NVR  عملکرد همه دوربین‌های شبکه را به صورت متمرکز و دقیق کنترل خواهد کرد. بعلاوه هنگام ذخیره‌سازی تصاویر، پشتیبان دیسک‌ها را هم از نظر سالم بودن بررسی خواهد کرد. باید اشاره شود که:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه نسل جدید HD-DVR که از دوربین‌ های مدار بسته آنالوگ HD پشتیبانی می‌ کنند، به دلیل امکانات بهتری که دارند، جای DVR های قدیمی را گرفته است.

مزایا و معایب دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه چه می باشد؟

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های دوربین تحت شبکه و دوربین های آنالوگ، در مزایا و معایب آن ها می باشد. در زیر به بررسی آن ها پرداخته ایم.

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ:

(مساحت تحت پوشش هر دوربین تحت شبکه برابر با ۳ دوربین آنالوگ است.)

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ:

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه:

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه:

عملکرد دوربین های آنالوگ و تحت شبکه در مکان های مختلف:

در واقع می توان اذعان داشت که دوربین ‌های آنالوگ به دلیل قیمت کمتر و عملکرد ساده‌تر، در مکان های کوچک کاربردی تر هستند. اما دوربین های تحت شبکه تخصصی تر بوده و به دلیل کیفیت بالا، پردازش تصاویر، استهلاک پایین، امکانات و پشتیبانی بهتر و سریع‌تر، در مکان‌های عمومی یا شخصی بزرگ و مهم مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مدار بسته آنالوگ تهیه کنیم با دوربین مدار بسته تحت شبکه؟

در قسمت های فوق سعی کردیم تا درباره تفاوت های این دو دوربین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصمیم گیری ساده تری داشته باشید.دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برخوردار هستند، اما هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ مخصوصأ اینکه در سال‌های اخیر که دوربین‌های مدار بسته آنالوگ هم ارتقا داده شده‌اند، بیشتر از سیستم‌های ترکیبی IP که شامل اجزای آنالوگ و دیجیتال است، استفاده می ‌شود.

سخن پایانی:

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تهیه هر کدام از دوربین های آنالوگ و تحت شبکه به وب سایت دیاکالا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

خروج از نسخه موبایل