دوربین مداربسته بیسیم چیست؟

دوربین‌های مداربسته بیسیم یا همان دوربین مدار بسته wifi  نوعی از دوربین‌ مداربسته هستند که اطلاعات تصویر , صدا و تنظیمات دوربین را از طریق یک ارسال‌کننده بی سیم برای نقطه‌ای دیگر ارسال می‌کنند. بسیاری از دوربین‌های بی سیم از یک یا دو کابل یا سرپیچ لامپ برای تامین برق استفاده می‌کنند و اصطلاح دوربین مداربسته بیسیم بیشتر به طریقه ارسال اطلاعات آن‌ها اشاره می‌کند.

دوربین‌ مداربسته بیسیم به واسطه هزینه‌ها و زمان نصب پایین‌تر، در بین کاربران امروزی بسیار محبوب هستند. استفاده از دوربین‌ بیسیم امکان نصب ابن نوع دوربین مداربسته را در مکان‌هایی که امکان سیم کشی ندارند را فراهم می‌کنند.

در قدیم دوربین های مداربسته بیسیم به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر دوربین های آنالوگ بیسیم عملا تولید نمی شود و تمامی دوربین های مداربسته بی سیم بصورت دیجیتال و تحت شبکه هستند.

تفاوت دوربین مداربسته بیسیم و دوربین مداربسته وای فای چیست ؟

دوربین مداربسته بیسیم واژه ای کلی در مورد دوربین هایی است که در انتقال تصویر آن ها از کابل استفاده نشده. به کلیه وسیله های الکترونیکی که بدون نیاز به کابل خاصی دیتا خود را منتقل میکنند بیسیم می گویند . روش های بسیاری برای انتقال دیتا به صورت بیسیم وجود دارد که بسیاری ناآشنا و مواردی مانند بلوتوث , امواج رادیویی , امواج اف ام و در نهایت وای فای WiFi بسیار نام آشنا هستند.

دوربین مدار بسته وای فای در واقع زیر مجموعه ی سیستم های متنوع دوربین مداربسته بیسیم است که همگی اطلاعات تصویر و دیتا خود را بدون سیم منتقل می کنند.

فرکانس کاری دوربین مداربسته وایرلس

دوربین مداربسته بیسیم و دوربین WiFi نیز مانند مودم‌های بی‌سیم معمولا از 13 کانال برای شبکه وایرلس خود استفاده می‌کنند و بهترین کانال بین این کانال‌ها که به آنها کانال‌های تمیز گفته می‌شود، کانال 1.6و 11 است.

بجز مودم‌های وایرلس و دوربین مداربسته وایرلس,  دستگاه‌های دیگر مانند تلفن‌های بی‌سیم یا موس و کیبورد های وایرلس و … روی امواج 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند و معمولا فرکانس آنها روی کانال‌های 1.6و 11 نیست، به همین علت این کانال‌ها به کانال تمیز CLEAN CHANNEL معروفند .

تفاوت باندهای فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز در ارتباط دوربین مداربسته بیسیم (۸۰۲٫۱۱n)

تفاوت های بسیاری در تکنولوژی ۸۰۲٫۱۱n بین باندهای فرکانسی ۲٫۴ گیگا هرتز و ۵ گیگاهرتز وجود دارد. ما امروز می خواهیم مهمترین آن ها را با هم بررسی کنیم و در پایان یک جمع بندی داشته باشیم که برای هریک از ما استفاده باندهای فرکانسی از ۲٫۴ گیگاهرتز بهتر است یا ۵٫ گیگاهرتز؟

 رنج فرکانسی دوربین مداربسته بیسیم :

معمولاً در ارتباط بیسیم ( WIFI ) هرچه فرکانس بیشتر شود، برد کمتر می شود و منطقه محدودتری را تحت پوشش قرار می دهد. مهمترین دلیل این موضوع این است که فرکانس های بالاتر نمی توانند به راحتی از اجسام جامد مانند دیوار عبور کنند. فرکانس های پایین تر این کار را بهتر انجام می دهند. در نتیجه شما در ۲٫۴ برد بیشتری نسبت به ۵ گیگاهرتز دارید. در واقع 2.4 گیگاهرتز ضریب نفوذ بالاتری را به اجسام سخت دارد. شما امواج دیتا و تصویر دوربین مداربسته بیسیم را در فاصله ی طولانی تری با فرکانس 2.4 گیگاهرتز دریافت خواهید کرد.

 پهنای باند دوربین مداربسته بیسیم :

فرکانس های بالاتر سرعت و پهنای باند بیشتری در انتقال اطلاعات دارند. یعنی شما در فرکانس های بالاتر فایل ها را سریع تر دانلود یا آپلود می کنید. پس برای استفاده از برنامه هایی که پهنای باند بالایی استفاده می کنند مانند Video Streaming باند فرکانسی ۵ بسیار بهتر از ۲٫۴ است و شما پهنای باند بیشتری را در ۵ گیگاهرتز دارید. برای دریافت تصاویر با کیفیت های بالاتر ( که دارای حجم دیتای بیشتری هستند و نیاز به پهنای باند بیشتر دارند ) فرکانس 5 گیگاهرتز مناسب تر است . به صورت بازاری می توان گفت در فرکانس 5 گیگاهرتز می توان کیفیت بالاتری را از دوربین مداربسته بیسیم انتظار داشت.

 Interference یا تداخل فرکانسی در دوربین مداربسته بیسیم:

امروزه اکثر دستگاه ها و دوربین مداربسته بیسیم از باند فرکانسی ۲٫۴ برای ارتباط بی سیم خود استفاده می کنند در نتیجه شما در مناطق شلوغ مانند آپارتمان ها حتماً تداخل فرکانسی یا  Interference بسیار زیادی از دستگاه های دیگر دریافت می کنید. تداخل بیشتر یعنی اختلال در سرعت و حتی در بعضی موارد قطع شدن ارتباط دوربین مداربسته بیسیم. دقت کنید فقط Access Point های وایرلس همسایه ها این تداخل را ایجاد نمی کنند بلکه علاوه بر آن ها اکثر دستگاه های بیسیم بسیاری مثل تلفن های بی سیم، مایکرویو ها، مانیتور های کنترل کودک، باز کننده ی درب های پارکینگ ها و … نیز در باند ۲٫۴ کار می کنند! تقریبا همه روی این فرکانس هستند 😜
در باند فرکانسی ۲٫۴ حتی اکثر کانال ها همپوشانی دارند و همانطور که در شکل زیر میبینید تنها سه کانال ۱،۶،۱۱ با هم هیچ تداخلی ندارند.اما در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز علاوه بر اینکه تعدّد دستگاه های استفاده کننده بسیار کمتر از ۲٫۴ می باشد، هیچ تداخلی هم بین کانال های آن وجود ندارد.

فرکانس دوربین های مداربسته بیسیم
فرکانس دوربین های مداربسته بیسیم

بالاخره کدام باند فرکانس برای دوربین مداربسته بیسیم مناسب است ؟

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده باید بگم : آفرین! سوال خوبی است 🤔. سوال کلیدی همین است.

  •  اگر سرعت تبادل اطلاعات برای شما مهم است و از دوربین بیسیم با کیفیت بالا مانند Full HD , 4K استفاده می کنید که نیاز به پهنای باند زیادی دارند باند ۵ انتخاب بهتری است.
  •  اگر برد دوربین وایرلس برای شما اهمیت دارد، باند ۲٫۴ انتخاب مناسب تری است.
  •  اگر دوربین مداربسته بیسیم در جایی نصب است که به دلیل ازدحام و Interference بسیار زیاد به صورت متناوب دچار مشکلات سرعت و قطعی هستید، باند ۵ انتخاب بهتری برای شماست.

قیمت دوربین مداربسته بیسیم در مقایسه با سیستم دوربین مداربسته چگونه است؟

سیستم های دوربین مداربسته سیمی از یک دستگاه رکوردر مرکزی و تعدادی دوربین مداربسته تشکیل شده . این سیستم به صورت یک پکیج کار می کند و قابلیت اضافه کردن تعداد دلخواه دوربین را در رنج های متوسط و وسیع به راحتی دارد. نصب سیستم دوربین مداربسته سیمی الزاما نیاز به سیم کشی داشته و از این رو حضور نصاب دوربین در محل نصب الزامی است. سیستم کامل دوربین های مداربسته شامل اجزای دیگری نیز مانند آداپتور ها ع فیش , هارد و … نیز هستند .قیمت یک سیستم دوربین مداربسته را می توانید از طریق فروشگاه دیاکالا fخش پکیج های دوربین مداربسته مشاهده نمایید.

یک دوربین مداربسته بیسیم به تشریفات و لوازم جانبی جهت شروع به کار نیاز ندارد . عموما دوربین های مداربسته بیسیم نیاز به هارد ندارند چون از کارت حافظه استفاده می کنند و نیاز به دستگاه مرکزی DVR نیز ندارد زیرا انکودینگ و مدیریت فیلم برداری از تصاویر به وسیله ی خود دوربین بیسیم انجام می شود.

در کل اگر به تعداد محدودی دوربین مداربسته ( 4 عدد یا کمتر ) نیاز دارید استفاده از دوربین های مداربسته بی سیم که ذخیره سازی بر روی کارت حافظه انجام می شود از نظر قیمتی مقرون به صرفه تر از سیستم دوربین سیمی به همراه متعلقات و نصب تمام می شود.

استفاده از دوربین بیسیم برای کسانی که قصد خرید دوربین مداربسته برای منزل یا محل کار خود را دارند بسیار مناسب است.

انواع دوربین مداربسته بیسیم

دوربین بیسیم چرخشی

دوربین مداربسته علاوه بر انواع ثابت دارای نوع دیگری نیز هستند که می تواند در زوایای تعیین شده ای گردش کنند و در نتیجه زوایای دید متعددی برا به کاربر نهایی نشان دهند. دوربین های مداربسته چرخشی در برخی انواع دارای زوم اپتیکال می باشد . اندازه گیری قدرت بزرگنمایی در این نوع دوربین ها با ایکس (X) نشان داده می شود. دوربین مداربسته بیسیم چرخشی اطلاعات مربوط به تصاوی خود را از طریق باند فرکانسی و بصورت WiFi ارسال می نماید. دوربین مداربسته بیسیم چرخشی که دارای برد وایرلس داخلی هستند عمدتا کاربرد خانگی داشته و فاقد زوم اپتیکال هستند اما امکان زوم دیجیتال دارند.

دوربین مداربسته بیسیم چرخشی در فاز صنعتی شامل یک دوربین مداربسته تحت شبکه با زوم اپتیکال به همراه سیستم انتقال تصویر وایرلس یا رادیو است که حجم اطلاعات بالا را در فواصل طولانی جا به جا می کند. یکی از پرکاربردترین این آنتن های وایرلس دستگاه میکروتیک SXT lite 5 است که تا 6 کیلومتر بدون مانع می تواند تصاویر یک دوربین مداربسته بیسیم چرخشی با کیفیت Full HD یا 4K را منتقل کند.

دوربین بیسیم  360 درجه پانارومیک

دوربین های مداربسته ای که زوایای دید وسیعی دارند ( بالاتر از 100 درجه ) اصطلاحا پاناروما (Panoramic) می نامند. دوربین های مداربسته بیسیم دارای زوایای دید 180 درجه و در بهترین حالت 360 درجه است. دوربین مدار بسته بیسیم 360 درجه در دو نوع دید از بالا ( سقفی ) یا دید بصورت عمودی ( دیواری ) ساخته شده است .

نام دیگر دوربین های بیسیم 360 درجه در صنعت دوربین مداربستهدوربین مداربسته وای فای فیشای (WiFi Camera fisheye) است. این نوع دوربین را دوربین مداربسته بیسیم فیشای نام گذاری کرده اند چون لنز آن شبیه به چشم ماهی است.

دوربین مداربسته بیسیم 360 درجه برای اتاق ها , سالن ها , شرکت ها , ادارات و منازل بسیار مناسب است و از لحاظ وسعت دید می تواند کار 4 دوربین مداربسته را همزمان انجام دهد. دوربین های مداربسته بی سیم 360 درجه در شکل های مختلف و انواع دوربین لامپی , دوربین تخت 360 درجه دیواری و دوربین 360 درجه سقفی در بازار ایران موجود است.

این دوربین بیسیم برای مشتریانی که قصد نصب دوربین مداربسته برای منزل خود دارند از نظر قیمت و کیفیت بسیار مقرون به صرفه است.

تصاویر دوربین مداربسته بیسیم 360 درجه دفرمه است که نرم افزار یا اپلیکیشن مربوط به خوبی می تواند این تصاویر را آنالیز کرده و از حالت دفرمه خارج کند و به صورت طبیعی نمایش دهد. انواع دوربین مدار بسته بیسیم 360 درجه دیواری , سقفی و لامپی را می توانید از فروشگاه دیاکالا با گارانتی اصالت کالا خریداری نمایید.

دوربین بیسیم حافظه دار

دوربین های مداربسته بیسیم نیز مانند بسیاری از دوربین های مداربسته دیگر نیاز دارند تصاویر دریافتی آن ها ضبط شده و بصورت آرشیو در جایی ذخیره شود. در سیستم های دوربین مداربسته عموما این کار توسط دستگاه رکوردر DVR یا NVR یا جدیدتر از آن ها بر روی XVR ضبط می شود که نسبت به سیستم های مموری خود هزینه به مراتب بیشتری دارند. سازندگان دوربین مداربسته بیسیم جهت کم کردن هزینه های مصرف کنندگان و خریداران دوربین مداربسته سیستم های دوربین مدار بسته بیسیم حافظه دار که فیلم ها و تصاویر را بر روی مموری کارت حافظه خود ذخیره می کنند به بازار معرفی کردند.

در کنار یا داخل دوربین مدار بسته بیسیم حافظه دار شیاری برای ورود کارت حافظه در نظر گرفته شده . مدت زمان ضبط شدن تصاویر بر روی کارت حافظه دوربین مدار بسته بیسیم حافظه دار به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آن ها; فرمت فایل های دوربین , فشرده سازی تصاویر و تنظیمات ضبط ( دائم یا با مشاهده حرکت ) است.

دوربین مدار بسته بیسیم حافظه دار از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند و برای مصارف خانگی یا مکان هایی که به آرشیو تصاویر کوتاه مدت در حد یک تا چند هفته نیاز دارند بسیار مناسب است.برای مشاهده انواع دوربین مدار بسته بیسیم حافظه دار به فروشگاه دیاکالا سر بزنید.

دوربین بیسیم لامپی

نوعی از دوربین های مداربسته بی سیم و 360 درجه بشکل لامپ طراحی و تولید شده که در بازار ایران به دوربین لامپی یا دوربین وای فای لامپی معروف هستند. برخی نیز این دوربین را به نام دوربین مخفی یا دوربین جاسوسی می شناسند اما در واقع این دوربین به دلایل دیگری شبیه به لامپ طراحی شده.

دوربین لامپی یک دوربین بیسیم با تکنولوژی وای فای است که درگاه ورودی مموری کارت دارد. دوربین مداربسته لامپی به این دلیل شبیه به لامپ طراحی شده که نصب آسانی داشته باشد و نیاز نباشد برای تامین برق آن سیم کشی کرد. با آسانی دوربین مداربسته بیسیم لامپی به سریچ لامپ وسط اتاق یا سرپیچ دیواری نصب می کنید و با زدن کلید می توانید تصاویر دوربین مداربسته بیسیم لامپی را روی تلفن همراه خود ببینید و دوربین عملا کار ضبط را نیز شروع می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

02166704557

امتیاز کاربران به: دوربین مکعبی داهوا C46 | (0نفر)

کیفیت ساخت
معمولی
تجربه کاربری
معمولی
آسانی عملکرد
معمولی
امکانات و قابلیت ها
معمولی
ارزش خرید در برابر قیمت
معمولی
شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه لازم است در سایت عضو شوید و اگر از اعضای دیاکالا هستید به حساب خود وارد شوید.

نظرات کاربران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

به دلیل نوسان قیمت تماس بگیرید

09107767758