نماد سایت فروشگاه دیاکالا

تکنولوژی EXIR در دوربین مداربسته چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

در مقاله های قبلی توضیح دادیم که دوربین های مداربسته دید در شب مجهز به LED های مادون قرمز هستند که امکان ضبط تصاویر را در شب و تاریکی مطلق ( خارج از توانایی دید انسان ) فرآهم می کند.

شرکت هایک ویژن در چند سال اخیر فناوری جدیدتری را با نام دید در شب مادون قرمز EXIR برای دوربین های مدار بسته خود ابداع نموده است که در مقایسه با دوربین مداربسته معمولی مادون قرمز، دوربین های دارای قابلیت EXIR کارایی بالایی در نور کم، چه در محیط های داخلی و چه در محیط های خارجی داشته و از جمله پیشرفته ترین تجهیزات نظارتی شبانه در بازار امروز محسوب می گردند.

 برخی از مزایای فناوری EXIR

استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی انتشار نور و قطعات الکترونیکی با ضخامت در حد میکرومتر، باعث گردیده تا شاهد افزایش 30 درصدی بهره وری در کیفیت و بازده روشنایی نسبت به دوربین های مداربسته معمولی باشیم. علاوه بر این نسبت به تکنولوژی های قدیمی تر با خروجی نور 750mV، تکنولوژی اکسیر دارای خروجی 1050mV است که نور قوی تری را در بردهای بیشتر فرآهم می کند.

برای حداکثر بهره وری از نور مادون قرمز موجود، دوربین های هایک ویژن با قابلیت EXIR، نور را در فرم های مستطیل شکل منتشر می کنند. این امر به بهبود بهره وری و کاهش آلودگی نوری در محیط اطراف کمک می کند.

تکنولوژی EXIR روشنایی نور IR را به صورت یکنواخت منتشر می کند. این امر مشکلات مربوط به LED  های قدیمی اعم از تمرکز بیش از حد نور در مرکز تصویر و مناطق تاریک در گوشه ها را از بین می برد. علاوه بر این طول عمر طولانی تر و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، از دیگر مزایای تکنولوژی Exir در دوربین های مداربسته هایک ویژن است.

مزایای تکنولوژی Exir  نسبت به مادون قرمز قدیمی

با وجود LED های IR که به صورت جداگانه در ساختار دوربین های EXIR تعبیه شده اند باعث می شود که انعکاس نور IR با لنز دوربین تداخل تداخل نداشته باشد. این موضوع مخصوصا برای دوربین های دام مشکل بزرگی محسوب می شود. کاور منحنی مانند و شیشه ای این دوربین ها باعث می شود تا نور مادون قرمز  به سمت لنز دوربین بازتاب داده شده و دوربین را کور کند. اما در دوربین های EXIR این گونه نیست و بخاطر ساختار  آن تصویر شفافی ارائه می کند.

در دوربین های قدیمی، نور IR به صورت یک ساختار دایره ای شکل که از ال ای دی های متعدد تابیده شده در اطراف لنز گرد آوری می شوند. این مسئله باعث می شود تا روشنایی تصویر بیش از حد در مرکز آن متمرکز شود. در حالی که گوشه های تصویر به دلیل عدم پوشش دهی مناسب نور IR روشنایی یکنواختی نخواهند داشت. همان طور که ذکر شد ساختار مستطیلی LED ها در فناوری EXIR باعث پوشش دهی کامل و مناسب روشنایی در تمامی تصویر خواهد شد.

حشرات به طور معمول به سمت گرمای LED های مادون قرمز جذب می شوند و هرچه این نور گرمتر باشد حشرات را بیشتر جذب می کند. این حشرات بر اثر تمایل به گرما بر روی لنز دوربین مداربسته نشسته و باعث کاهش کیفیت تصویر می شوند. اما این مسئله در دوربین های بدلیل تولید گرمای محدود کمتر دیده می شود . همچنین برای مثال در مدل هایی مانند 2CD 2342 WD I سطح کمتری برای اشغال توسط حشرات وجود دارد.

در تکنولوژی EXIR در دوربین مدار بسته ، نورپردازی زمینه تصویر ۳۰ درصد بهبود یافته به عبارت دیگر در این تکنولوژی نور مادون قرمز بیشتری به سمت اطراف تابیده شده و باعث روشن تر شدن زمینه تصویر و افزایش میدان دید می شود.

در فناوری EXIR دوربین های دید در شب استفاده از لنز های مستطیلی شکل باعث ارسال طیف مادون قرمز بصورت یکنواخت می شود از این رو هرچقدر میدان دید دوربین بیشتر باشد اندازه این لنز مستطیلی شکل تابش نور مادون قرمز بزرگتر است، برخی از مزایای این تغییر عبارتند از کاهش نویز تصویر در شب ، افزایش بازدهی و رزولوشن دوربین ، کاهش آلودگی نوری و … هستند.

 

در مجموع می توان گفت تکنولوژی EXIR با استفاده از بهبود دید در شب و ساختار مادون قرمز دوربین های معمول توانسته دید در شب بهتر, یکنواخت تر و کارآمد تر ایجاد کند و در تاریکی مطلق در مقایسه با دوربین های مداربسته AHD  و سیستم های معمول در بازار توانایی بالاتری را به نمایش بگذارد.

خروج از نسخه موبایل