دوربین اسپید دام چیست
دوربین اسپید دام (گنبدی) چیست؟ معرفی انواع دوربین مداربسته دام
Rate this post

دوربین اسپید دام (گنبدی) ، با افزایش اهمیت بحث امنیت در جهان امروز و پیشرفت بشر در تولید و عرضه‌ی کالاهای مربوطه، دوربین‌های مداربسته‌ی مختلفی تولید و به بازار عرضه شدند. یکی از پر قدرت ترین و مهم ترین دوربین‌ مداربسته، دوربین دام یا گنبدی می‌باشد. دوربین های دام بر اساس کیس، نوع کاربرد و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

یکی از انواع دوربین ها، دوربین دام ( Dome )، سقفی یا دوربین لامپی است که یکی از معروف ترین و پر کاربردترین دوربین‌های مداربسته می‌باشد. دام در زبان انگلیسی به معنای گنبد است و به علت تشابه شکل ظاهری این دوربین با گنبد، به آن دوربین گنبدی، سقفی یا دام می‌ گویند. در ادامه این مقاله به معرفی دوربین های اسپید دام میپردازیم همچنین به بیان انواع آن و ویژگی های دوربین های اسپید دام ، معایب و مزایای آن و تفاوت بین دوربین دام و اسپید دام می پردازیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دوربین مداربسته دام چیست؟

دوربین اسپید دام (گنبدی) ، واژه Dome در زبان انگلیسی، به معنی گنبد میباشد و دوربین Dome نیز از همین نام نشات گرفته است. دوربین مداربسته دام نیز به شکل گنبد است به همین دلیل این نام را گرفته است. این دوربین برای محیط های درونی مناسب است. هرچند که گاها مشاهده شده این دوربین ها را در محیط های بیرونی نیز نصب کرده اند. اما توجه داشته باشید که دوربین های دام به آب حساس هستند و حتما باید در محیطی نصب شوند که از بارش باران و عوامل مشابه به دور باشند.

این دوربین ها برای نصب زیر سقف و در ارتفاعات کمتر نسبت به دوربین بولت مناسب اند. جنس بنده این دوربین ها میتواند فلزی یا پلاستیکی باشد، اما توجه داشته باشید تقریبا همه‌ی دوربین های دام نسبت به آب حساس هستند. هرچند که مدل های ضد آب این کیس دوربین ها نیز موجود است اما پیشنهاد میکنیم برای محیط های روباز از دوربین بولت استفاده کنید. گفتنی است واژه Dome تنها به شکل ظاهری دوربین اشاره دارد و این دوربین ها در لنز ها و بُرد و دید در شب های مختلف در بازار وجود دارد.

دوربین مداربسته دام کجا نصب می شوددوربین مداربسته دام در کجا نصب می شود؟

  • اماکن اداری و تجاری
  • ساختمان های مسکونی
  • هتل ها
  • رستوران ها و سالن های غذاخوری
  • مدارس و آموزشگاه ها
  • کتابخانه ها
  • و سایر محیط ها

انواع دوربین‌های مداربسته دام کدامند؟

مانند انواع دیگر دوربین‌ها، دوربین‌های دام با توجه فناوری تعریف‌کننده هر یک محدود می‌شوند. در حالی که برخی از دوربین‌های گنبدی سرعت ممکن است در لیست گنجانده شوند، اکثر آنها به کیفیت یا محیط وابسته هستند و گزینه‌هایی مانند:

  • دوربین مدار بسته کواکسیال
  • HD-CCTV
  • HD-CVI
  • HD-TVI
  • HD-SDI
  • IP هیبریدی با دوربین مداربسته

هر نوع دوربین را می‌توان در نحوه اتصال دوربین به یک دستگاه امنیتی و کیفیت آن خلاصه کرد. برای مثال، دوربین مداربسته دام کواکسیال به کابل‌های کواکسیال نیاز دارد و فیلم‌برداری استاندارد تولید می‌کند. در مقابل، دوربین IP Dome می‌تواند سیمی یا بی‌سیم باشد و ضبط با کیفیت بهتری داشته باشد. دوربین‌های PTZ را می‌توان تقریباً به همین شکل تعریف کرد، با این تفاوت که در آنها از نظر عملکرد، تنوع بیشتری وجود دارد.

انواع دوربین مداربسته دام کدام اندویژگی های دوربین مداربسته دام

تشخیص چهره

دوربین های گنبدی با توجه به اجزای صورت، قادر به تشخیص چهره افراد هستند.

این دوربین ها می‌توانند افراد را در مکان مورد نظر شناسایی کرده و اطلاعات چهره آنها را آنالیز کنند و از ویژگی‌های جالب این دوربین‌ها تشخیص افراد در مکان مورد نظر شماست. بدین صورت که می‌توانند با توجه به تنظیمات و المان‌های مختلف، افراد مشخص و خاص را تشخیص و به شما ارائه دهند.

تشخیص دما

این دوربین ها می‌توانند در صورت تغییر دما در مکان مورد نظر و اشیاء، به شما هشدار بدهند؛ همین ویژگی باعث می‌شود برای جلوگیری از آتش سوزی، بالا رفتن دمای اشیاء و… انتخاب مناسبی باشند.

دید در شب

امروزه اکثر دوربین های مداربسته مجهز به دید در شب هستند. این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد تا حتی در زمان کمبود نور و در هنگام تاریکی، تصویری با کیفیت و واضح در اختیار شما قرار دهد و معمولا از لامپ های LED برای کمک به قابلیت دید در شب دوربین استفاده می‌شود.

لنز دوربین و رزولوشنلنز دوربین

لنز دوربین مداربسته دام به سه الگوی کلی ثابت و موتورایز و وریفوکال تقسیم می‌شود. منظور از دوربین مداربسته با لنز ثابت، دوربینی است که نمی‌تواند زوم کند و تنها از یک جهت خاص و ثابت تصاویر را ثبت و ضبط می‌کند. لنز وریفوکال از دو فاصله کانونی استفاده کرده و دارای قابلیت زوم کردن می‌باشد. این در صورتی است که لنز موتورایز قابلیت های لنز ثابت و وریفوکال را به صورت همزمان در اختیار شما گذاشته و توانایی زوم و تصویری واضح و شفاف را به شما ارائه می‌دهند.

ضد ضربه

لقب دوربین های دام دوربین های ضد خرابکاری است. چرا که بسیار مقاوم هستند و ظرفیت بالایی در مقاومت در برابر آسیب های فیزیکی یا خرابکاری و دستکاری دارند و اگر محل مورد نظر شما دست خوش ضربات فیزیکی است، دوربین دام مناسب شماست. این دوربین ها در مقابل ضربات فیزیکی ( سهوی و عمدی ) و حتی سقوط مقاومند و دستکاری آنها به شدت دشوار است.

شمارش افراد

این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد رفت و آمد های سوژه ها را ثبت و آنالیز کند. همین قابلیت دوربین به شما اجازه می‌دهد رفت و آمد ها را کنترل و مدیریت کنید که از این ویژگی دوربین های دام برای کنترل رفت و آمد های کارمندان، کارگران و… استفاده می‌شود.

تسلط بر سوژه

همانطور که ذکر شد، به دلیل شکل گنبد مانند دوربین های دام، تشخیص جهت دوربین ممکن نبوده و حرکت 360 درجه ای دوربین، باعث تسلط دوربین بر سوژه می‌شود.

تفاوت دوربین دام با بولت چیستتفاوت دوربین دام با بولت (Bullet) چیست؟

اصلی ترین تفاوت میان دوربین های دام با بولت، شکل ظاهری آن است. همین موضوع باعث شده که کاربری آن ها تغییر کند. لاز به ذکر است که قدرت دید در شب در دوربین های دام معمولا قوی تر از دوربین های بولت است. اما این موضوع همیشگی نیست و جنبه کلی دارد. یکی دیگر از ویژگی های دوربین دام، حساسیت آن نسبت به تماس با آب میباشد. اما از آنجایی که دوربین های مداربسته بولت ضد آب هستند، آن ها را میتوانید با خیال راحت در اماکن سقف باز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که دوربین های بولت و دام فقط از نظر شکل ظاهری متفاوت هستند. یعنی سایر قطعات آن ها مانند برد، لنز، دید در شب و غیره میتواند مشابه یا متفاوت باشد.

معایب دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

دوربین های مدار بسته اسپیددام تنها یک جهت را در هر لحظه پوشش می دهند به همین دلیل توانایی پوشش تمامی نقاط را در یک لحظه ندارند.

به دلیل پیشرفته بودن این نوع از دوربین، برای تنظیم و مانیتورینگ، یه یک اپراتور نیاز است. این دوربین دارای حالتی به نام برنامه ریزی شده است، اما در صورت استفاده از این حالت نیز، نیاز به حضور  اپراتور  وجود دارد.

بعضی از دوربین های اسپید دام دارای قابلیت دید در شب یا IR هستند. برد دید در شب  با برد دید در روز بسیار متفاوت می باشد و بیان برد در شب کم تر است به همین دلیل در کنترل بهتر محیطهای بزگ باید نور موجود در محیط مناسب باشد.

دوربین های مدار بسته اسپید دام دارای ساختار پیچیده تری نسبت به دوربین های معمولی هستند به همین دلیل احتمال خراب شدن آن ها نسبت به سایر دوربین ها وجود دارد.

تفاوت دوربین دام با اسپید دام چیستتفاوت دوربین دام و اسپید دام

دوربین اسپید دام (گنبدی) ، عموم مردم گمان می‌کنند که دوربین های دام و اسپید دام مشابه هم هستند و تفاوت چندانی ندارند. اما آنها دوربین های کاملا متفاوتی هستند. از جمله تفاوت آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :دوربین دام در کنج دیوار یا سقف نصب می‌شود اما دوربین های اسپید دام در ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند و تفاوت بعدی شکل ظاهری آنهاست. دوربین اسپید دام نیز گنبدی شکل است اما بر خلاف دوربین دام برای فضاهای باز و وسیع استفاده می‌شود. زاویه دید دوربین دام ثابت است در حالی که دوربین های اسپید دام می‌توانند در 360 درجه بچرخند و تصویر برداری کنند.

ویژگی بعدی آنها تفاوت قیمت آنهاست که در این بحث، دوربین‌های اسپید دام به دلیل کارایی‌ها و توانایی‌های بیشتر و تکنولوژی‌های بالاتر دارای قیمتی بالاتر از دوربین‌های دام هستند.

تفاوت بعدی لنز این دوربین‌هاست. لنز دوربین دام ثابت بوده و توانایی حرکت ندارد اما دوربین اسپید دام لنزی متحرک و دارای قابلیت زوم بالا و با کیفیت است. دوربین‌های اسپید دام از زوم اپتیکال که زومی وابسته به نور است استفاده می‌کنند و کیفیت بالای تصاویرشان به دلیل همین زوم می‌باشد.

کلام آخر

دوربین های اسپید دام جز دوربین های دام هستند که به دوربین های حبابی نیز شناخته می شوند . این دوربین ها داری مزایایی از مجمله قیمت مناسب ، دارای محافظ و ابعاد مناسب استفاده می شود .همچنین از معایب آن می توان به احتمال سرقت و زاویه دید آنها اشاره کرد . زاویه دید در این دوربین ها معمولا به صورتی است که تصاویر را به صورت عمود و نیمه عمود ضبط می کند که همین عامل باعث می شود که چهره افراد را نتوان به صورت کامل تشخیص داد . برای اطلاع از قیمت دوربین داهوا می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.