دوربین مداربسته مطب
اهمیت نصب دوربین های مداربسته در مطب ها و مراکز بهداشتی
Rate this post

دوربین مداربسته مطب ، نظارت بر مطب ها و مکان های بهداشتی- درمانی آن هم به صورت تصویری عملی ارزشمند و ضرروی برای بیماران، پزشکان و کارمندان محسوب می شود تا بتوانند بر معالجه و اداره امنیت این مکان ها تمرکز داشته باشند.نصب دوربین های مداربسته در مطب پزشکان یکی از اصول ابتدایی جهت حفظ امنیت می باشد.

زیرا چشمان همیشه بیدار این دوربین ها تمام وقایع را ثبت کرده و این مزیت را به مطب یا مرکز بهداشتی درمانی میدهد که بتواند بر نحو عملکرد و رفتار کارکنان خود نظارت داشته باشد. برای حل بسیاری از چالش های موجود در طراحی و اجرای دوربین مداربسته باید چند استاندارد را مد نظر قرار داد. یکی از این استانداردهای مهم AS4806:2008 و AS4485:1997 می باشد.

مزایای دوربین های مداربسته در مطب ها

  • مراقبت از بیماران و سوابق پزشکی آن ها که می تواند شامل اطلاعات مهمی برای سارقان یا سایرهمکاران باشد. به همین دلیل وجود یک دوربین مداربسته درلابی مطب یا اتاق مخصوص نگهداری پرونده ها بسیار مهم است.
  • حفظ ایمنی بیماران که در مطب یا کلینیک منتظر مراجعه به پزشک هستند.
  • محافظت از لوازم پزشکی و تجهیزات موجود در مطب از لوازم ارزان قیمت مانند سواب پنبه تا لوازم گران قیمت همچون دستگاه های اشعه ایکس و داروهای موجود در این مکان ها.
  • مانیتورینگ از راه دور و فناوری دیجیتال این امکان را به ما میدهد که به راحتی از طریق گوشی موبایل، رایانه یا لپ تاب بتوان مطب را به صورت 24 ساعته کنترل کرد و فورا به هشدار ها پاسخ داد.

نکات مهم در نصب دوربین مدار بسته در مراکز بهداشتی

یکی از مهترین چالش های نصب دوربین مداربسته در مطب ها حفظ حریم خصوصی بیماران و همراهان آن ها و کارکنان است. اتاق ایزوله یکی از قسمت هایی است که به احتمال زیاد در آن دوربین مدار بسته نصب خواهد شد.این اتاق های شامل حال بیمارانی می شود که دارای وضع وخیمی بوده و نیاز معاینه مداوم پزشک دارند. این روش باعث می شود که بیماران خاص احساس ناراحتی و صلب آرامش نداشته باشند.

اگر از دوربین های مداربسته عادی استفاده می شود باید کوچک باشد تا بتواند درون دیوار یا سقف به راحتی نصب شود. لازم به ذکر است برای جلوگیری از جلب توجه این دوربین ها می توان از محفظه های استتار شده و همرنگ دیوار استفاده کرد. پرسنل موجود در مطب باید از نصب دوربین و محل قرارگیری آن کاملا آگاه باشند.

یکی دیگراز مکان های مناسب برای نصب این دوربین ها نزدیک محل های ورودی و خروجی است تا بتوان از هر فرد مراجعه کننده به مطب تصویر واضحی دریافت کرد. بسیاری از مراکز بهداشتی- درمانی مانند بیمارستان ها، خانه سالمندان، کلینیک ها و مطب ها، تیمارستان ها که با خطرات اساسی روبرو هستند باید جای گذاری دوربین مداربسته با دقت بیشتری انجام شود. اگر این فرایند با دقت و آگاهی کامل انجام شود این تجهیزات می توانند در نظارت شبانه روزی بسیار کارامد باشند.

نکات مهم در نصب دوربین مدار بسته در مراکز بهداشتیمحفظه ضد لیگاتور دوربین مداربسته :

ضدلیگاتور به معنی جلوگیری استفاده نامناسب و خطرناک از دوربین است. در بسیاری از مراکز سلامت روان و مطب ها استفاده از قاب و محفظه استاندارد برای دوربین های مداربسته توصیه نمی شود زیرا بیمارانی که دچار مشکلات روانی حاد هستند ممکن است از دوربین به عنوان ابزاری جهت دار زدن و آسیب رسانی به خود استفاده کنند.

به همین علت دوربین ها موجود در این محیط ها را معمولا مخفی می کنند و شرایطی ایجاد می کنند که دوربین بیشتر از 15 کیلو بار را نتواند تحمل کند. در چنین شرایطی طراح دوربین باید از طریق نصب محفظه و قالب مناسب جهت ایمن سازی دوربین اقدام نماید. در این شرایط بهتر است ازمحفظه های مات و کدراستفاده کرد تا جلب توجه نشود.

فراهم کردن این شرایط بای نصب دوربین دشوار است به همین دلیل کارشناسان از دوربین های مدار بسته ای که قابلیت نصب بر روی دیوار دارند استفاده می کنند. البته نصب بر روی دیوار هم می تواند دید 360 درجه دوربین را کاهش می دهد به همین علت در محیط های باز و حیاط ها از محفظه هایی که کمترین نقاط برای نصب طناب دارند استفاده می کنند.

دوربین های آی پی در مقایسه با سایر دوربین های مداربسته عملکرد هوشمندانه و تخصصی تری دارند به همین دلیل دارای قیمت بالاتری نسبت بقیه هستند. همچنین کابل کشی این دوربین ها کمی دشوارتر بوده و اگر بخواهیم دوربین تصاویر بهتر و زنده تری در اختیار ما قرار دهد نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهد بود.

فاکتورهای مهم برای نصب دوربین در مطب ها :

جهت نصب مناسب سیستم نظارت تصویری در یک مطب یا بیمارستان یا هر مرکز درمانی دیگری باید فاکتورهای زیر را مورد توجه قرار داد:

  • سیستم امنیتی که در حال حاضر در مطب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تعداد پرسنل امنیتی که در مطب وجود دارد.
  • تعداد اتاق ها یا بخش هایی که در مطب موجود است.
  • پارکینگی که برای مطب مورد نظر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • فعالیت های مجرمانه ای که در محل مطب قبلا گزارش شده است.
  • مشاجره هایی که در گذشته کارکنان مطب با یکدیگر یا بیماران داشته اند.

ضبط و نظارت فیلم های دوربین مداربسته در مطب ها :

ضبط فیلم دوربین مداربسته ضرورت زیادی ندارد. اهمیت اصلی وجود این دوربین ها در نظارت و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار است و در اکثر موارد نیاز به بازبینی فیلم های ظبط شده نیست. جلوگیری از آسیب بیماران مهمترین هدف این دوربین ها جهت رسیدگی به موقع پرسنل امنیتی حاضر در محل می باشد. اتاقی که کار نظارت در مطب یا کلینیک را برعهده دارد باید شامل چند سیستم نظارتی باشد. اما، در اکثر موارد به دلیل کمبود جا و هزینه بالا این کار امکان پذیر نمی باشد. در بیشتر مطب ها کنترل دوربین ها در اتاق نگهبانی یا اتاق پرستاران انجام می شود و انجام این وظیفه برعهده هریک از این افراد می باشد. در بسیاری از مطب های کوچک که اتاق نظارت یا پرسنل نظارتی وجود ندارد تنها از دوربین های مدار بسته برای پیشگیری و بازبینی واقعه استفاده می شود.

مشورت با مسئولان و کارکنان مطب :

برای شناخت بهتر از عملکرد هر بخش یک مطب یا مرکز درمانی، مشورت با همه کسانی که در آن مرکز عهده دار مسیولیت هستند در انتخاب نوع دوربین و محل نصب آن بسیار مهم است. آن ها ممکن است از مسائل امنیتی و تکنیکالی برای نصب دوربین اطلاع کافی نداشته باشند، اما کسانی که در بخش های مختلف مطب کار می کنند نظر و ایده های خوبی برای محل قرارگیری دوربین مداربسته داشته باشند. پس می توان به این نتیجه رسید که براورده کردن کلیه انتظارات امری دشوار و نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

کارشناس نصب دوربین مدار بسته باید از میزان توان مالی مطب اطلاع کافی داشته باشد تا بتواند متناسب با بودجه در نظر گرفته شده توسط مدیریت آن مطب، از بین موارد موجود، بهترین گزینه را به آن ها پیشنهاد دهد. با توجه به شرایط ویژه مطب ها و مراکز درمانی و نیازهای بیماران، انتخاب محفظه دوربین مداربسته بدون در نظر گرفتن شرایط و نیاز هربخش امکان پذیر نخواهد بود.

در جلسات مشاوره ای که بین کارکنان و مدیریت مطب با مسئول نصب و طراحی دوربین انجام می شود، این جزئیات باید مطرح گردد. به طور مثال بیماران دارای اختلالات روانی می توانند محفظه های استاندارد را به راحتی بشکنند و به عنوان سلاحی برای صدمه زدن به خود و دیگران و تهدید افراد موجود در مطب استفاده کنند.

بررسی میزان مشارکت کارکنان و ریسک های امنیتی :

مطب ها و مراکز درمانی شامل قسمت های مختلفی مانند اتاق عمل، مشاوره و بخش ویژه می شوند که هر کدام عملکرد منحصری دارند. شرکت دادن خدمه پزشکی، مدیریت و نگهبانان درارزیابی خطرات موجود به مشاوران امنیتی برای شناخت خطرات هر بخش کمک شایانی می کند.

از جمله خطراتی که دوربین مداربسته یک مطب می تواند از بروز آن جلوگیری کند شامل: ورود و خروج بیمار از مطب، جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به قسمت های غیرمجاز، درگیری میان بیماران با یکدیگر یا کارکنان با بیماران و ممانعت از ورود به قسمت ها حساس مطب مانند : محل نگهداری داروها و جلوگیری از سرقت آن ها. جهت کسب اطلاعات بیشتر از خطرات موجود در این مراکز باید با مدیران و پرسنل آن ها مشورت کرد. کارکنان به طور معمول می توانند اطلاعات زیادی درمورد چالش های روزمره خود در آن محیط در اختیار فرد نصب کننده دوربین قرار دهند.

همچنین مدیران تصویر کامل تری از مسایل امنیتی از طریق این دوربین بدست خواهند آورد. بنابراین مشاوره و کمک گرفتن از این افراد جهت ارزیابی ریسک های موجود بسیار مهم است.

تشخیص کرونا با دوربین مداربسته حرارتی در مطب هاتشخیص کرونا با دوربین مداربسته حرارتی در مطب ها:

در اوایل سال 2020 شاهد پخش ویروس کرونا در جهان بودیم.در این شرایط بحرانی بسیاری برای روش های تشخیص این بیماری در حداقل زمان ممکن تلاش کردند. یکی از روش های نوین تشخیص این بیماری، استفاده از دوربین های مداربسته حرارتی می باشد.

تصویر مانیتوری فرد مبتلا به این ویروس توسط یک مربع زرد رنگ نمایش داده می شود این درحالیست که فرد سالم با مربع سبز رنگ مشخص می شود. بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی با نصب این دوربین ها دمای بدن هزارن نفر از کارمندان خود را روزانه در کمتر از یک ثانیه کنترل می کنند.در ایران نیز در بسیاری از اماکن عمومی، مدرسه ها و…از این دوربین جهت تشخیص دانش آموزان، کودکان و انسان های بیمار استفاده می شود.

جمع بندی :

نصب دوربین مداربسته در مطب های پزشکی و بیمارستان ها این امکان را به پرسنل درمان و بیماران می دهد تا در صورت بروز مشکلات در حین درمان، بتوان از تصاویر ضبط شده این دوربین ها استفاده کرد. مثلا نصب دوربین مداربسته دریک مطب دندانپزشکی می تواند کمک کند در صورت بروز هرگونه مشکل حین درمان دکتر، به این دوربین ها جهت بررسی و رفع مشکل مراجعه کرد.

این مطلب جهت ارائه نکات اساسی نصب دوربین مداربسته در مطب ها، در مقایسه با سایر روش های حفاظتی تهیه شده است. دوربین های مداربسته جزء اساسی ترین سیاست های امنیتی در نظر گرفته می شود که به صورت هماهنگ با دیگر روش ها جهت رسیدن به بهترین سطح نظارت، امنیت و احترام به حریم خصوصی بیماران به کار می رود.