نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی
دلایل نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی
4/5 - (3 امتیاز)

دلایل نصب دوربین ساختمان مسکونی ، دوربین مداربسته راه حلی برای حفظ امنیت اماکن مختلف محسوب می شود. ساختمان های مسکونی نیز از این اماکن مستثنی نیستند، اما با توجه به این که در گروه اماکن خصوصی است رعایت مواردی ضروری است. نصب دوربین مداربسته منزل و واحدهای مسکونی شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در این مقاله از دیاکالا سعی داریم به این موضوعات بپردازیم. همچنین در این مقاله به بررسی دلایل نصب دوربین مداربسته ساختمان و چگونگی انتخاب محل نصب مناسب و منع قانونی نصب دوربین مداربسته می پردازیم.

چرا نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی ضروری است ؟

به صورت کلی حفظ امنیت جانی و مالی، کنترل و نظارت محیط از دغدغه های اصلی ساکنان مجتمع های مسکونی است، بدین منظور نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی، ضرورت بیشتری پیدا می کند. برندهای متفاوتی در بازار نظارت تصویری ایجاد شده است که هر یک دارای قابلیت های متعدد و منحصر به فردی هستند. و در تکنولوژی های مختلفی ارائه شده اند و کاربران می توانند متناسب با بودجه ی خود و امکانات مورد نظر، مدل و برند مناسبی را با راهنمایی یک نصاب معتبر و حرفه ای انتخاب نمایند.

چرا نصب دوربین مداربسته در خانه ضروری استانتخاب نوع سیستم مناسب برای نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی

دلایل نصب دوربین ساختمان مسکونی ، دوربین های مداربسته در دو گروه آنالوگ و تحت شبکه یا همان IP تقسیم می شوند که با توجه به خصوصیات و قابلیت ها، کاربردهای مختلفی دارند. مثلاً نصب و کابل کشی و قیمت و… نیز از تفاوت های این دو گروه است. جدا از تکنولوژی دوربین ها، زاویه دید، کیفیت تصویر، مدل و ساختار ظاهری و… نیز باید در نظر گرفته شود.

دوربین های مداربسته آنالوگ علاوه بر نصب و تنظیمات آسان از قیمت مناسب تری نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه برخوردارند. معمولاً در اغلب پروژه های معمولی با هدف نظارت و بدون حساسیت از سیستم های آنالوگ استفاده می کنند. به این جهت برای نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی می تواند یک گزینه مناسب باشد. در پروژه های مسکونی و این نوع سیستم شایع ترین نوع دوربین مداربسته به کار رفته است.

این موضوع مانعی برای استفاده از دوربین های تحت شبکه در نصب دوربین در واحدهای مسکونی نیست. دوربین های تحت شبکه، به دلیل وجود قابلیت ها و پردازش های تصویری خاص گران قیمت تر هستند و کاربردهای خاص دارند. در ارتباط با نحوه نصب و تنظیمات روند پیچیده تری خواهند داشت. در انواع دوربین ها نوع دوربین بی سیم هم برای منازل به کار می رود. این دوربین ها به خاطر ظاهر و نصب آسان محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ اما لازم به ذکر است این دوربین ها از دوام و پایداری دوربین های سیمی برخوردار نیستند و مشکلاتی به همراه خواهند داشت.

انتخاب محل نصب دوربین مداربستهانتخاب محل نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی

محل نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی، متناسب با نیاز کاربر و قابلیت های مورد نظر او تعیین می شود که می بایست بر مبنای اهمیت نقاط، بهترین ارتفاع و زاویه نصب دوربین تعیین شود تا محیط به صورت کامل تحت پوشش قرار گیرد. به صورت کلی نقاطی خاص و معمولی در هنگام نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی وجود دارند که عبارتند از :

درب ورودی ساختمان:

مهم ترین قسمت در ساختمان های مسکونی، درب ورودی آن هاست که به منظور کنترل ورود و خروج افراد ساکن یا غریبه اهمیت زیادی دارد و در هنگام نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت انواع دوربین مدار بسته را مشاهده کنید .

پارکینگ ها :

دلایل نصب دوربین ساختمان مسکونی ، پارکینگ های مجتمع های مسکونی، از جمله نقاط مهمی هستند که می بایست به صورت مداوم مورد بررسی و نظارت قرار گیرند، از آنجا که محوطه ی پارکینگ ها در ابعاد وسیعی هستند و کنترل مداوم و دقیق محیط توسط یک یا دو نگهبان سخت است، بنابراین بهتر است که متناسب با طبقات پارکینگ و ارتفاع سقف، دوربین های مداربسته مناسبی نصب و ارائه گردد.

حیاط:

یکی از نقاط مهم نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی حیاط است، در صورتی که حیاط پشت ساختمان قرار دارد و امکان ورود از محیط های مجاور به آن وجود دارد باید با حداقل یک دوربین ( متناسب با ابعاد محیط) در آن محیط نصب گردد. در برخی از منازل، دیوار حیاط کوتاه است و یا از فنس هایی برای جداسازی حیاط از محیط بیرون استفاده شده است، بنابراین بهتر است که از دوربین هایی با قابلیت IVS ( عبور از خط و یا محدوده فرضی  ) استفاده شود.

محوطه ی اطراف ساختمان :

در صورتی که اهالی ساختمان خودروهای خود را رو به روی ساختمان پارک می کنند نیاز است یک یا دو دوربین برای پوشش محیط رو به روی ساختمان در نظر گرفته شود.

پشت بام:

در صورتی که پشت بام ساختمان از ساختمان های مجاور قابل دسترسی است نیاز است حداقل یک دوربین برای ورودی پشت بام در نظر گرفته شود و یا دوربین هایی برای پوشش قسمت های حساس پشت بام در نظر گرفته شود.

راهرو ها و راه پله ها :

یکی دیگر از نقاطی که افراد تمایل دارند به پوشش آن دارند، راه پله ها و راهروها می باشد که می بایست در هنگام نصب دوربین مداربسته در این نقاط توجه کافی را داشت چرا که این اقدام ممکن است که حریم خصوصی افراد را خدشه دار کند و موجب عدم رضایت ساکنین می شود.

آسانسورها :

آسانسورها، یکی از نقاط مهم در نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی می باشند چرا که آسانسورها از نقاط پر تردد و مهم در ساختمان ها هستند که می بایست به صورت کامل تحت پوشش قرار گیرند.

منع قانونی در نصب دوربین مداربستهمنع قانونی در نصب دوربین مداربسته در منزل و ساختمان مسکونی

دلایل نصب دوربین ساختمان مسکونی ، بهتر است قبل از اقدام به هرکاری، به طور کامل جزئیات آن بررسی شود. از جمله این که شرایط اجرا و انجام آن کار چگونه است و یا آیا ممانعتی برای اجرا از نظر قانون وجود دارد یا خیر و… . نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی نیز مستلزم آگاهی از قوانین آن است. در غیر این صورت ممکن است نصب دوربین، تجاوز به حریم خصوصی تلقی شود و در آن صورت مسائل و پیگردهای قانونی پیش خواهد آمد.

در صورتی که در آپارتمان و مجتمع اقدام به نصب دوربین مداربسته می نمایید حتماً رضایت تمامی اهالی ساختمان را جلب نمایید. موافقت حداکثری تعداد ساکنین نیز می توان موضوع نصب را اجرایی کند. بنابراین در نصب دوربین مداربسته آپارتمان نیاز به تایید کتبی اعضای مجمع ساختمان وجود دارد. کار نصب زیر نظر مدیر ساختمان انجام می شود.

دقت داشته باشید دوربین نباید روی حریم شخصی افراد دید داشته باشد، به طور مثال اتاق ها. مخالفت با نصب دوربین مداربسته در آپارتمان ها یکی از موضوعاتی است که بسیاری را دچار چالش و نگرانی کرده است. اگر حریم شخصی افراد نقض نشود، نصب دوربین ابزار بسیار مفید در ساختمان های مسکونی است. همچنین همه افراد آن ساختمان باید از وجود دوربین مطلع باشند.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین داهوا را مشاهده کنید .

سخن پایانی

دلایل نصب دوربین ساختمان مسکونی ، همانطور که در این مقاله شرح دادیم، نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی بسیار حائز اهمیت هستند و می تواند امنیت بیشتری در این اماکن را مهیا سازد و می بایست در این محیط اصول نصب به درستی انجام شود و دوربین های مناسبی نیز در نظر گرفته شود.