دوربین مداربسته موتورایز
دوربین مداربسته موتورایز
5/5 - (5 امتیاز)

امروز، تولید کنندگان دوربین های امنیتی می توانند دوربین های امنیتی HD را با لنزهای زوم موتورایز ارائه کنند. لنزهای زوم موتورایز به کاربر اجازه می دهد تا عملکردهای تمرکز و بزرگنمایی را از راه دور بدون استفاده مستقیم از لنز کنترل کند. در این مقاله به بررسی همه چیز درباره صفر تا صد دوربین مداربسته موتورایز می پردازیم. با ما در دیاکالا همراه باشید.

دوربین مداربسته موتورایز یک نوع از دوربین مداربسته می باشد که مجهز به لنزهای موتوری می باشد که می توان طبق یک دستور عمل دیجیتال لنز دوربین مداربسته را تنظیم نمود.

بر عکس دوربین های وریفوکال یا فیکس که به صورت دستی تنظیم می شوند در دوربین های باز لنز موتورایز می توان از طریق برنامه ها یا نرم افزارهای موجود در هر رایانه یا دستگاه تنظیمات لنز را با سرعت و دقت زیاد تغییر داد.

منظور از لنز موتورایز دوربین مدار بسته چیست ؟

یکی از انواع لنز هایی که در دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد ، لنز موتورایز است. این نوع لنز به نام های مختلفی از جمله لنز موتور دار ، لنز زوم ، Motorized Lens و … نامیده می شود . کاربر می تواند تصویر دوربین مجهز به لنز موتورایز را توسط NVR یا صفحه کنترل نرم افزار در کامپیوتر یا موبایل ، بزرگنمایی ( Zoom In ) یا کوچک نمایی ( Zoom Out ) کند ، به علاوه می تواند فوکوس ( وضوح دید ) دوربین را نیز بصورت اتوماتیک و از راه دور انجام دهد . بطور کلی هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد ، زوم روی تصویر بیشتر خواهد بود .

عملکرد لنز موتوردار شبیه به لنز های متغیر ( وریفوکال ) می باشد با این تفاوت که در لنز موتورایز ، زاویه دید ، عمق میدان دید و فوکوس دوربین توسط موتور الکتریکی لنز از راه دور توس کاربر کنترل می شود .

مزیت لنز زوم موتورایز چیست؟مزیت لنز زوم موتورایز چیست؟

دوربین مداربسته موتورایز ، اگر پروژه‌های نظارت ویدئویی نیاز به نصب چندین دوربین امنیتی داشته باشند، انتخاب دوربین‌های مجهز به لنز زوم موتورایز می‌تواند به میزان قابل توجهی نصب و راه‌ اندازی را کاهش دهد، در این لنزها, نیازی به تنظیم فیزیکی هر دوربین وجود ندارد.

مهندسان بر روی لنز این دوربین‌ها موتور الکتریکی‌‌ای طراحی و نصب کرده‌اند که به صورت کنترل از راه دور قابلیت چرخش لنز، تنظیم فاصله کانونی، زوم و فوکوس اتوماتیک را دارد. درست بر خلاف لنزهای وری فوکال که شما باید به صورت دستی آن‌ها را تنظیم کنید.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین مدار بسته را مشاهده کنید .

مزایای ان عبارتند از:

  • تنظیم زمینه نما دوربین (FoV) برای پیدا کردن نمای بهینه از منطقه برای برنامه نظارت تصویری خود به عنوان مثال تشخیص چهره، شناسایی شماره پلاک خودرو.
  • برای اجتناب از دست دادن تمرکز، به طور خودکار تمرکز را تصحیح کنید تا تصویر واضح به دست اید.
  • دوربین های نصب شده ممکن است تمرکز خود را از دست بدهند که می تواند ناشی از اثرات نیروهای طبیعی مانند کوچک شدن و گسترش به دلیل کار در طیف وسیعی از درجه حرارت و ارتعاش ناشی از باد باشد.
  • نیازی به تنظیم FoV هنگام حرکت دوربین به محل جدید نیست.
  • ارائه زوم نوری، بدون نیاز به تنظیم فیزیکی لنز. به طور معمول این کار نیاز به تنظیم کوچک و دقیق دارد که تمرین با دست سخت است.

نصب لنز موتورایز دوربین چگونه است ؟

دوربین مداربسته موتورایز ، برای کنترل لنز موتورایز در سیستم تحت شبکه نیاز به کابل مجزا برای فرمان لنز نداریم و می توان با استفاده از کابل شبکه ، لنز موتور دار را کنترل کرد .

اما در دنیای آنالوگ ، برخی از برند ها برای کنترل لنز موتورایز نصب شده روی دوربین آنالوگ ، نیاز به استفاده از دو رشته سیم مجزا دارند که به پورت RS-485  آنها وصل شده و لنز را کنترل می کند اما دوربین های HD-TVI شرکت ای وی تک امکان کنترل فاصله کانونی لنز موتورایز را بدون کابل کشی مجزا و تنها از طریق کابل کواکسیال کشیده شده برای انتقال تصویر دوربین انجام می دهند که از این حیث یک مزیت مهم به حساب می آید .

چند نوع زوم در دوربین مداربسته موتورایز وجود دارد؟چند نوع زوم در دوربین مداربسته موتورایز وجود دارد؟

  • زوم اپتیکال:

نوعی از زوم است که به کمک بخش‌های شیشه ای که درون دوربین قرار دارد، می‌توان فاصله کانونی لنز را تغییر داد و آن را متناسب با زاویه دید تنظیم کرد (فاصله کانونی هر چه بیشتر باشد، میدان دید محدودتر شده و بزرگنمایی یا زوم بیش‌تر خواهد بود و بالعكس).

در این حالت از بزرگنمایی، افت کیفیت تصویر نخواهیم داشت. لازم به ذکر است که فاصله کانونی دوربین مداربسته موتورایز، معمولا بین ۲.۸ تا ۱۲ میلی‌متر است که بزرگنمایی حدود ۴.۳ برابری در آن قابل دستیابی است.

  • زوم دیجیتال:

این نوع زوم، بر روی تصویر و نه ادوات خود دوربین تغییراتی را اعمال می‌کند تا بزرگنمایی صورت گیرد. مثلا بخشی از عکس بریده می‌شود و با اضافه کردن پیکسل به آن، کادر را پر می‌کند. در این حالت افت کیفیت تصویر ایجاد می‌شود.

تفاوت لنز زوم با لنز وریفوکالتفاوت لنز زوم با لنز وریفوکال

دوربین مداربسته موتورایز ، لنز وریفوکال و زوم دارای یک وجه اشتراک هستند و آن قابلیت تغییر فاصله کانونی لنز توسط کاربر است .

در لنز متغیر یا وریفوکال ، اپراتور بصورت دستی فاصله کانونی لنز را تنظیم و مناسب ترین زاویه و وضح دید را تنظیم می کند در صورتی که در لنز موتورایز اپراتور بصورت الکترونیکی می تواند از راه دور ، فاصله کانونی ( زاویه دید دوربین ) را تغییر و تنظیم کند و دوربین بصورت خودکار ، فوکوس ( وضوح ) تصویر را تنظیم می کند .

البته در برخی از لنز های موتورایز ، کاربر پس از تنظیم زاویه دید باید فوکوس دوربین را نیز از راه دور بصورت مجزا تنظیم نماید اما معمولا فوکوس در دوربین های با لنز موتور دار بصورت اتوماتیک توسط دوربین و در بهترین حالت تنظیم می شود .

دوربین مداربسته موتورایز در کجا استفاده می‌شود؟

تنظیمات دوربین موتورایز چگونه انجام می شود؟

تنظیمات دوربین مداربسته موتورایز بر خلاف آنچه تصور می کنید بسیار راحت می باشد و تنها با چند کلیک ساده انجام می شود. این مدل از دوربین ها دارای یک قطعه موتوری هستند که می توان به وسیله آن از راه دور چرخش ، زوم ، فوکوس و فاصله کانونی را تنظیم و کنترل نمود. البته این تنظیم در هر برند دوربینی متفاوت می باشد که می توانید با توجه به برند دوربین خود این تنظیمات را انجام دهید.

دوربین مداربسته موتورایز در کجا استفاده می‌شود؟

دوربین مداربسته موتورایز با توجه به کاربردی که دارد، می‌تواند هم در حوزه امنیتی و هم نظارتی به کار برده شود. سازمان‌های مختلف، کارخانه‌های تولیدی و باغات، مواردی هستند که این دوربین‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. همچنین در پلیس راه که رصد خودروهای مختلف اهمیت زیادی دارد، از این دوربین‌ها استفاده می‌شود، چرا که قابلیت زوم آن‌ها بسیار به کار می‌آید.

البته برای زوم کردن بر روی یک تصویر خاص حتما به حضور یک اپراتور نیاز است. همچنین در این دوربین‌ها مزیتی به نام اتوفوکوس ایجاد شده که بر روی تصویر بدون تار شدن، زوم می‌کند.

مزایای دوربین مداربسته موتورایز :

دوربین های مداربسته موتورایز دارای مزایای بسیاری هستند که باعث می شوند این نوع دوربین را از سایر دوربین ها متمایز سازند و در قیمت آن تاثیرگذار باشند.

به طور کلی می توان گفت دوربین مداربسته موتورایز بسیار سریع تر و آسان تر نصب می شود زیرا در هنگام نصب به تنظیمات زیادی نیاز ندارید. هر تغییری که لازم باشد را می توان از راه دور و با بهره گیری از قابلیت های موتوری انجام دهید.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین داهوا را مشاهده کنید .

قیمت دوربین مداربسته موتورایز :

دوربین مداربسته موتورایز به دلیل قابلیت های پیشرفته ای که نسبت به دوربین های وریفوکال دارند از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. البته می توان این دوربین ها را با قیمت های مناسب تر نیز تهیه نمود. می توانید در این خصوص با کارشناسان ما در دیاکالا در تماس بگیرید.

جمع بندی :

دوربین های مداربسته موتورایز یکی از محبوب ترین و بهترین انتخاب ها در انواع دوربین مداربسته می باشند که شما می توانید اقدام به خرید آنها کنید. همچنین شما می توانید نظرات, پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. از همراهی شما ممنونیم.