دوربین مداربسته با قابلیت زوم بالا
دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال
Rate this post

دوربین مداربسته با قابلیت زوم ، امروزه استفاده از دوربین های مدار بسته و ادوات امنیتی دیگر از اهمیت بسزایی برخوردار است. وجود دوربین های مدار بسته یک عامل بسیار مهم در تامین امنیت مردم شناخته می شود. به همین دلیل سفارش و نصب این دوربین ها می تواند بسیار کاربردی باشد. یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص این دوربین ها وجود دارد، قابلیت زوم در دوربین های مدار بسته است.

مسئله عجیبی است که زوم دیجیتال به همان اندازه‌ای که نادیده گرفته می‌شود، موردتوجه و ارزیابی مردم قرار می‌گیرد. هر چقدر که قابلیت زوم دوربین بیشتر باشد، به طبع کاربری این دوربین بیشتر می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دوربین مداربسته با قابلیت زوم بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قابلیت زوم و رزولوشن:

دوربین مداربسته با قابلیت زوم ، یکی از مهم ترین مواردی که در دوربین های مدار بسته باید در نظر داشته باشید، رزولوشن دوربین مدار بسته است. در واقع مردمی که سر و کارشان با دوربین است معمولاً دو دسته می‌شوند.

یا فکر می‌کنند که ترکیب استفاده از یک مانیتوری با رزولوشن بالا و یک دوربین باکیفیت بالا می‌تواند پاسخگوی هرگونه نیازی باشد، یا فکر می‌کنند که قابلیت زوم دیجیتال می‌تواند یک دوربین را تبدیل به بهترین دوربین دنیا کند.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم یکی از بهترین دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شود. وجود این قابلیت می‌تواند پاسخگو نیازهای شما باشد. همچنین امنیت شما را بیشتر تامین می کند.

انواع زوم اپتیکال و دیجیتالانواع بزرگ نمایی (زوم) لنز دوربین‌های مداربسته:

وجود قابلیت زوم یا بزرگ نمایی یکی از مهم ترین مسائلی است که در هنگام خرید دوربین های مدار بسته باید به آن توجه داشت. لازم به ذکر می باشد که در دوربین ‌های مداربسته دو نوع بزرگنمایی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • دوربین مداربسته با قابلیت زوم دیجیتال
  • دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال

باید بدانید که یک دوربین می‌تواند دارای یک بزرگنمایی یا هر دو نوع باشد. این دو نوع با یک دیگر تفاوت های بسیاری دارند. خریدار اگر از تفاوت بین این دو آگاه نباشد، دچار مشکل می‌ شود.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که بزرگنمایی چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که بزرگنمایی یا زوم کردن به معنای تغییر فاصله کانونی لنز دوربین نسبت به سوژه مورد نظر است.

هرچه فاصله کانونی بیش‌تر باشد، تصویر بیشتر زوم می‌شود و یا برعکس! هرچه فاصله کانونی کم تر باشد تصویر بزرگ تر و بازتر می‌شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید است است که دوربین های عکاسی یا فیلم برداری یا مداربسته حرفه‌ای گران قیمت، زوم اپتیکال یا زوم از طریق لنز دارند، یعنی به سادگی با کم و زیاد کردن فاصله کانونی لنز، تصویر را بزرگ یا کوچک می‌شود.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه دوربین لامپی را مشاهده کنید .

دوربین مداربسته با قابلیت زوم دیجیتال:

قابلیت زوم دیجیتال یکی از قابلیت ها در دوربین هاست که نمایانگر پیشرفت در ساخت این دوربین هاست. اما باید بدانید که تولیدکنندگان از این ویژگی دوربین مداربسته به عنوان نقطه قوتی در فروش یاد می‌کنند. در نتیجه فروشگاه ‌ها مملو از مشتریان ساده‌ ای است که زوم دیجیتال دوربین های مختلف را با هم مقایسه می کنند. لازم به ذکر است که بزرگنمایی دیجیتالی موضوع بی ربطی است.

این ویژگی فقط به عنوان یک اقدام بازاریابی برای به دام انداختن تازه واردها است. بنابراین به هنگام خرید این دوربین ها بهتر است که به فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید تا با شما صادقانه در این رابطه رفتار کنند. لازم به ذکر است که در کل این مشخصات را کاملاً نادیده بگیرید و اگر یک فروشنده سعی دارد شما را تحت تأثیر قرار دهد، یک فروشنده دیگر پیدا کنید.

جنبه بزرگنمایی دوربین مداربستهجنبه مثبت دیجیتال زوم در دوربین مداربسته در چیست؟

به طور قطع ابزارهای دیجیتال در دوربین های مدار بسته تأثیر به سزایی دارند اما باید این موارد دیجیتال را به خوبی بشناسید. در واقع جنبه مثبت قابلیت زوم دیجیتال به درد مانیتورهای کوچک می‌خورد تا با استفاده از آن بتوانند جزئیات کوچک یک عکس را نمایش دهند. در غیر این صورت، برای دیدن جزئیات کامل یک عکس نیازمند یک مانیتور دو متری خواهید بود که قطعاً هزینه گزافی دارد. قابلیت زوم دیجیتال به‌راحتی عکس را برای شما بزرگ می‌کند و می تواند تصاویر را به راحتی نشان دهد.

جنبه منفی دیجیتال زوم در دوربین مداربسته چه می باشد؟

زوم دیجیتال در دوربین مداربسته علاوه بر جنبه های مثبت دارای جنبه های منفی نیز می باشد. جنبه منفی زوم دیجیتال، آن است که مردم معمولاً در تصمیم‌گیری برای میزان زوم دیجیتال دوربین مورد نظرشان دچار مشکل می‌شوند. به صورت معمول 2 تا 4 برابر زوم دیجیتال، حتی در دوربین‌های حرفه ‌ای، بیشترین زومی است که می توان از آن استفاده کرد. خبر خوب این است که همه دوربین‌ها این مدار زوم را دارند و می توان عکس ها را دید. در نتیجه لازم نیست نگران باشید که دوربینی با زوم دیجیتال 12 برابر بگیرد یا 16 برابر. حتی دوربین‌های کمتر از این هم برای استفاده شما کافی می باشد.

نحوه کار بزرگ نمایی دیجیتال به چه صورت است؟نحوه کار بزرگ نمایی دیجیتال به چه صورت است؟

دوربین مداربسته با قابلیت زوم ، نحوه کار بزرگ نمایی دیجیتال به این صورت است که بخشی از تصویر گرفته شده را با استفاده از دستکاری دیجیتال، بزرگ  می ‌کند. این همان روشی است که برنامه ‌های گرافیکی مانند فوتوشاپ، سایز یک تصویر را تغییر می‌دهند.

این فرایند به این صورت است که تعداد مشخصی پیکسل گرفته شده و یک تصویر بزرگ­تر ایجاد می‌شود، اما از آنجا که تصویر جدید بر اساس همان تعداد پیکسل‌ها ساخته شده است، تصویر کیفیت خود را از دست می دهد. در زوم‌ های کوچک (20 برابر) از دست دادن کیفیت ممکن است خیلی قابل توجه نباشد. در زوم ‌های بزرگ (100 برابر یا بیشتر) کیفیت به صورت کامل از بین خواهد رفت.

یکی از روش های مناسب برای زوم دیجیتال روش درج یا جایگذاری می باشد که روشی برای تخمین مقدار پیکسل‌های جدید است. دو نکته بسیار مهم در این روش وجود دارد که به شرح زیر است:

  • در این روش به جای کپی کردن پیکسل‌های موجود، پیکسل‌های جدید با الگوریتم‌ های خاص حدس زده شده و تولید می شوند.
  • از نظر تئوری، این روش باید باعث شود که کیفیت کاهش پیدا نکند، اما در عمل هیچ مقدار درجی کاملا از افت کیفیت جلوگیری نمی‌کند.

به یاد داشته باشید که بزرگ نمایی دیجیتال را بعد از گرفتن عکس یا فیلم، می‌توانید با هر نرم افزار ویرایشی داشته باشید، بنابراین شما با خرید دوربینی که زوم دیجیتال دارد، عملا چیزی به دست نیاورده‌اید.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال چیست؟

دروبین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال است یکی از مهم ترین دوربین های مدار بسته می باشد. از جمله نکات مهمی که درباره این دوربین باید بدانید به شرح زیر است:

  • بزرگ نمایی اپتیکال توسط لنزها (لنزهای اپتیکال) ارائه خواهد شد و کیفیت تصویر را از دست نمی دهد.
  • بزرگ نمایی توسط لنز تله فوتو ارائه می شود.
  • بیشتر دوربین‌های مصرفی دارای زوم های اپتیکال بین 10x  و 20x   هستند. 10 برابر برای اکثر برنامه‌ های کاربردی کافی است و 20 برابر برای افرادی است که تقاضای بزرگ نمایی بالاتر را دارند.
  • در دوربین‌های مدار بسته با لنز وریفوکال یا موتورایز بزرگنمایی به صورت اپتیکال است، بدین معنی که با تغییر فاصله کانونی میتوان تصویر تله تری به دست آورد.

بزرگنمایی زوم اپتیکالتفاوت لنز وریفوکال و موتورایز در چیست؟

لنز وریفوکال و موتورایز با یک دیگر تفاوت های بسیاری دارد. تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز به صورت زیر است:

  • تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز در نحوه تنظیم کردن آنها می باشد.
  • در دوربین‌های وریفوکال شما در ابتدای کار بعد از نصب لنز را تنظیم کرده اما در دوربین‌های موتورایز شما به صورت اتوماتیک قادر هستید روی هر سوژه ای زوم کرده و جزییات بیش تری را ببینید.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم ، دسته دیگر دوربین‌های مداربسته با بزرگنمایی اپتیکال دوربین‌های ptz  یا اسپید دام می باشد که همانند دوربین ‌های موتورایز بوده با این تفاوت که حرکت افقی pan و tilt عمودی را شامل می ‌شوند. دوربین­ های مداربسته برایتون شامل دوربین های لنز فیکس، وریفوکال، موتورایز  و اسپید دام بوده و با قیمت و کیفیت مناسب قابل عرضه هستند. برای اطلاع از دیگر مشخصات فنی می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین مدار بسته را مشاهده کنید .

بزرگ‌نمایی ترکیبی:

دوربین مداربسته با قابلیت زوم ، یکی از عجیب‌ترین عادت‌های تولیدکنندگان زوم دیجیتال، اشاره به مقادیر زوم ترکیبی، ضریب زوم اپتیکال و دیجیتال است. این مسئله ارزش خاصی ندارد و تنها مخاطب را گیج می‌کند. مثلاً  تولیدکنندگان ادعا می‌کنند اگر در یک دوربین، زوم اپتیکال 30X و زوم دیجیتال 20X باشد، زوم کل 600 برابر است. این مسئله فقط برای گمراه کردن مخاطب است. اگر مسئله زوم برای شما مهم است باید فقط روی گزینه زوم اپتیکال تمرکز کنید.

میزان دید یک دوربین هیچ ربطی به زم دیجیتال یا زوم اپتیکال ندارد. عوامل کلیدی در میزان دید یک دوربین، رزولوشن و فاصله کانونی لنز است.

سخن پایانی:

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دوربین های مدار بسته به وب سایت دیاکالا مراجعه کنید و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.