مقاله تاثير اتخاذ تدابير پيشگيرانه وضعي بر وقوع سرقت از اماکن
5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده: مسعود قاسمی , حمیدرضا علیپور

پایگاه علمی جهاد دانشگاهی, دانشگاه مازندران

چکیده مقاله:

پديده سرقت، امنيت اجتماعي و اقتصادي شهروندان را تهديد مي کند. اين پديده که به نوعي با نظم و امنيت کشور در ارتباط است، به لحاظ وارد ساختن آسيب هاي روحي و جسمي به مالباختگان، باعث ايجاد ناامني در جامعه مي شود. افزايش رو به رشد جرم سرقت و دزدی از اماکن به عنوان يکي از انواع اعمال مجرمانه سارقان در جامعه و لزوم مبازه با آن، مي طلبد پيشگيري از جرم را مد نظر قرار داده تا شاهد کاهش وقوع اين جرم در سطح جامعه باشيم. تحقيق حاضر با هدف پيشگيري وضعي از انواع سرقت (منزل و مغازه) در شهر کرمانشاه و در سال 1390 که جزء جرايم شايع و شناخته شده در اين حوزه بوده، تدوين شده است.

اين پژوهش از نظر هدف و ماهيت، کاربردي و از نظر روش اجرا، توصيفي- تحليلي از نوع پيمايشي است. روش نمونه گيري، تصادفي ساده و جامعه آماري تعداد 192 نفر از مالباختگان سرقت منزل و مغازه است. ابزار گردآوري داده هاي اين پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته است. نتايج حاصل از پژوهش نشان مي دهد اتخاذ تدابير و تکنيک هاي پيشگيرانه وضعي بر کاهش وقوع سرقت از اماکن موثر بوده و از ميان انواع تکنيک ها، به کارگيري تدابير فيزيکي (محيطي) پيشگيرانه وضعي، موثرتر از تدابير فردي (انساني) و دولتي (اجتماعي) است. از اين رو، از نظر مالباختگان مهم ترين عامل وقوع سرقت از اماکن (منزل و مغازه)، رعايت نکردن اصول ايمني از جمله استفاده نکردن از قفل و بست مناسب، دزدگير، آژير خطر، گاو صندوق، دوربين مداربسته، نگهبان؛ دور بودن از گشت هاي پليسي و مراکز انتظامي و همچنين خالي بودن اماکن مسکوني از حضور ساکنین است که با اتخاذ تدابير پيشگيرانه وضعي مي توان از وقوع آنها جلوگيري کرد.

[button href=”https://diyakala.com/wp-content/uploads/2017/12/document.pdf” icon_size=”18″ animation_delay=”0″ class=”” target=”” color=”flat-red” dimension=”large” icon=”anchor” animation=”LtR” animate=”” ]دانلود مقاله[/button]