نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه
نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه و راه اندازی آن
Rate this post

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، به طورقطع تا حدی با دوربین های مدار بسته آشنایی دارید و احتمالا از آن ها استفاده می کنید. یکی از دوربین های مدار بسته، دوربین تحت شبکه می باشد که معمولاً به آن دوربین IP می‌گویند. این دوربین کاربردی یک دوربین مداربسته دیجیتال است که از آن در مکان های مختلفی استفاده می شود. این نوع دوربین مانند وب ‌کم می ‌تواند تصاویر را از طریق شبکه یا اینترنت ارسال و دریافت کند.

اما برخلاف وب ‌کم ‌های معمولی، دوربین‌های تحت شبکه یک واحد مستقل با آدرس IP مخصوص به خود است. که برای انتقال تصاویر فقط نیاز به اتصال به شبکه دارد. این نوع دوربین‌ها دقیقاً به همان روش دستگاه‌های استاندارد درون شبکه مانند لپ‌تاپ، تبلت یا پرینتر، به شبکه متصل می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم تا درباره دوربین های مدار بسته تحت شبکه اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما در دیاکالا همراه باشید.

دوربین های تحت شبکه:

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دوربین آی پی ، یک دوربین دیجیتال می باشد که از ان برای نظارت در مکان های مختلف استفاده می شود. به این دوربین، سیستم نظارت تصویری بر پایه پروتکل استاندارد شبکه نیز اطلاق می گردد. در واقع می توان اذعان داشت که دوربین های ip جانشینی برای دوربین مدار بسته آنالوگ CCTV هستند؛ که سال‌هاست به طور گسترده استفاده می‌شوند.

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، همان گونه که اشاره کرده ایم، دوربین های تحت شبکه یک دوربین مدار بسته دیجیتال هستند. این نوع دوربین مانند وب ‌کم می ‌تواند تصاویر را از طریق شبکه یا اینترنت ارسال و دریافت کند. دوربین های مداربسته تحت شبکه با اسامی مختلفی مانند موارد ذکر شده در ذیل در بازار مشهور می باشند:

  • دوربین شبکه های وبکم
  • دوربین های پروتکل اینترنتی

قابل ذکر می باشد که دوربین های مداربسته تحت شبکه عملکرد کاملا متفاوتی با دوربین های آنالوگ دارند و نمی توان آن ها را از دسته دوربین های آنالوگ در نظر گرفت. نحوه کارکرد دوربین های آنالوگ به شرح زیر است:

  • در دوربین های آنالوگ سیگنال ویدیو با استفاده از یک کابل به دستگاه ضبط کننده DVR ارسال می شود.
  • سپس دستگاه ضبط کننده DVR رمزگذاری و ضبط سیگنال های ویدیویی را انجام می دهد.
  • دستگاه های ضبط کننده DVR با استفاده از یک نرم افزار تنظیمات و مدیریت فیلم ها را انجام خواهد داد.

دوربین های تحت شبکهنحوه کارکرد دوربین تحت شبکه به چه صورت است؟

در قسمت فوق اذعان داشتیم که دوربین های تحت شبکه با دوربین های آنالوگ متفاوت هستند. قابل ذکر است که به طور کلی DVR مرکز سیستم دوربین های آنالوگ است که با استفاده از یک منبع تغذیه 12 و یا 14 ولتی کار می کند. اما دوربین های تحت شبکه یا دوربین های آی پی با استفاده از دسترسی به آدرس IP دوربین کار خواهند کرد. این موضوع بدان معنا است که دیگر دستگاه ها با متصل شدن به شبکه می توانند به اینترنت متصل شوند.

برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که می توان در آن ها یک کارت حافظه SD قرار داد تا فیلم های خود را در آن ضبط کنند. از جمله نکات مهم در رابطه با دوربین های مدار بسته تحت شبکه به شرح زیر است:

  • هر کدام از دوربین های تحت شبکه دارای رابط کاربری مخصوصی دارند و می توان آن را به شکل جداگانه مدیریت و مشاهده کرد.
  • کابل های CAT5 یا CAT6 ارسال ویدیوها را انجام می دهند.
  • دوربین های تحت شبکه را می توان برای هر مکان هر تعداد دوربین لازم را نصب کرد.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین داهوا را مشاهده کنید .

استفاده از چندین دوربین تحت شبکه:

دوربین های مدار بسته تحت شبکه، قابلیت استفاده چندین دوربین به صورت همزمان را دارا می باشند. برای استفاده از چندین دوربین تحت شبکه بهتر است از دستگاه ضبط کننده NVR استفاده کنید. این دستگاه شبیه به دستگاه DVR است با این تفاوت که رمزگذاری تصاویر توسط خود دوربین ها انجام می شود. سپس ویدیوها توسط دستگاه NVR ذخیره شده و امکان دسترسی به آنها را توسط مانیتور برای کاربر فراهم می کند. برای این کار باید یک نرم افزار NVR نصب شود تا کاربر بتواند به تصاویر دسترسی داشته باشد.

مزایای سیستم دوربین های مدار بسته تحت شبکهمزایای سیستم دوربین های مدار بسته تحت شبکه:

  • سیستم امنیتی دوربین مداربسته تحت شبکه با داشتن ویژگی اضافی نسبت به سیستم امنیتی دوربین مداربسته سنتی، امنیت بهتری را فراهم می ‌کند.
  • دوربین‌ های تحت شبکه سیگنال‌های ویدئویی با کیفیت بالایی ارائه می ‌دهند.
  • امکان انتقال سیگنال یا داده‌ها از طریق لینک اترنت شبکه با استفاده از دوربین ها امکان پذیر است.
  • دوربین تحت شبکه به دلیل همین کیفیت بهتر، ویژگی‌های اضافی و انعطاف‌پذیر بودن، به سرعت در حال محبوبیت در بین مصرف‌کنندگان است.

تاریخچه دوربین‌ های تحت شبکه:

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، قابل ذکر می باشد که اولین سری این نوع دوربین‌ها در سال 1996 توسط Axis Communications با نام مدل Neteye 200 به بازار ارائه شد. در اواخر ۱۹۹۹ این شرکت استفاده از ورژن‌های خاص لینوکس بر روی دوربین‌های خود را آغاز کرد. با گذشت زمان تکنولوژی دوربین مداربسته شبکه توسط سایر شرکت‌های دیگر بسیار گسترده تر شد به گونه ای که امروزه شاهد دوربین‌های مداربسته ای پی با کیفیت‌ 24مگاپیکسل و بالاتر هستیم.

نحوه راه اندازی دوربین تحت شبکه چگونه است؟

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه بدین صورت است که دیتاهای خود را از طریق شبکه ارسال می کند. بنابراین می توان اذعان داشت که نصب دوربین های تحت شبکه هر برند با دیگر برندها کمی مشابه یک دیگر هستند. اما بهتر است راه اندازی آن توسط افراد متخصص انجام شود. به دلیل آن که متخصصان در این حوزه با نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه آشنایی داشته و می توانند براساس دانش شبکه و میزان تجربه خود این دوربین ها را به درستی نصب کنند. اما در زیر نحوه نصب و راه اندازی دوربین های تحت شبکه را شرح می دهیم.

مرحله اول، تعیین جایگاه دوربین:

برای نصب این نوع دوربین ها باید ابتدا محل جایگذاری آن ها را مشخص کرد. انتخاب محل نصب دوربین باید به گونه ای باشد که حداکثر کارایی را برای کاربر داشته و نقاط حساس را پوشش دهد.

مرحله دوم، تغذیه دوربین تحت شبکه:

باید اشاره شود که بیشتر دوربین ها با جریان 12V DC کار می کنند. اگر دوربین قابلیت POE را داشته باشد بدون نیاز به کابل کشی برای جریان برق، تغذیه آن از طریق سوئیچ POE انجام شود.

مرحله سوم، نصب دوربین مداربسته:

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، در این مرحله باید دوربین ها را در محل تعیین شده پیچ کرد. بهتر است دوربین را بر روی فلز بدون عایق نصب نکنید، به دلیل آن که در کار آن ها اختلال ایجاد خواهد کرد. به صورت کلی، دوربین مداربسته را باید در جایی نصب کرد که استحکام کافی داشته باشد.

مرحله چهارم، کابل کشی:

مرحله کابل کشی باید به دقت هرچه تمام تر انجام شود این کار سبب می شود که در ارائه تصویر دچار اختلال نشود. در زمان سیم کشی دوربین مداربسته باید مسافت استاندارد در کابل کشی رعایت شود و از سوئیچ مناسب استفاده کرد تا از نظر پهنای باند موردنیاز و مسافت مناسب دچار مشکل نشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که باید کابل ها را از داخل داکت عبور داد تا در معرض امواج الکترومغناطیسی و برق فشار قوی قرار نگیرند. به دلیل آن که این دو موجب ایجاد نویز در تصاویر ارسالی دوربین خواهند شد.

مرحله پنجم، تنظیم دوربین های مدار بسته:

باید بیان شود که دوربین های تحت شبکه را باید از طریق مرورگر وب تنظیم کرد. باید دوربین ها را به دستگاه ضبط کننده اضافه کنیم که به صوردت دستی یا خودکار قابل انجام است. در صورتی که دوربین و دستگاه ضبط کننده NVR از برند مختلفی باشند از طریق ONVIF می توان این ارتباط را برقرار کرد.

مرحله ششم، راه اندازی دستگاه ضبط کننده:

این مرحله پس از روشن کردن آن و متصل کردن آن به مانیتور و یا کامپیوتر انجام می گیرد. در این مرحله می توان تنظیماتی مانند تعیین پسورد، تنظیم ساعت و ایمیل و غیره را انجام داد. برای ایجاد امنیت بیشتر در این دستگاه ها باید ابتدا برای آن رمز اولیه تعیین شود و سپس به منوی آن برای ایجاد تنظیمات دسترسی پیدا کرد.

اتصال دوربین توسط کابل شبکه به nvr و یا اتصال آن به سیستم کامپیوتراتصال دوربین توسط کابل شبکه به nvr و یا اتصال آن به سیستم کامپیوتر:

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، اتصال دوربین به دستگاه nvr، می ‌تواند به صورت مستقیم یا با استفاده از سوئیچ انجام شود. در صورت POE بودن NVR به سوئیچ نیازی نخواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تصاویر ضبط شده توسط دوربین، در هارد نصب شده در NVR ذخیره خواهند شد. بعلاوه فلیم‌ ها نیز با اتصال یک مانیتور به دستگاه NVR قابل مشاهده و بررسی می باشند.

یک موضوع بسیار مهم برند دوربین های مدار بسته تحت شبکه و دوربین های ذخیره ساز می باشد. اگر دوربین تحت شبکه و دستگاه ذخیره ‌ساز از دو برند متفاوت باشند، از طریق  ONVIF ارتباط برقرار می شود. می توان اذعان داشت که ONVIF یک استاندارد بین‌المللی است. یک دوربین سازگار ONVIF می تواند مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال حداکثر سازگاری و قابلیت همکاری با بسیاری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود را دارد. به صورت کلی، دوربین‌های سازگار ONVIF از ویژگی‌های بیشتر و کیفیت بهتری نسبت به دوربین‌های شبکه سنتی غیر ONVIF برخوردار هستند.

یک روش دیگر برای اتصال نیز وجود دارد، به این صورت که از یک کامپیوتر یا سرور برای ذخیره و پخش تصاویر دوربین استفاده می شود. معمولا شرکت‌ ها یا سازمان ‌های بزرگ از این روش برای نصب دوربین مداربسته خود بهره می برند. از جمله مزایای مهم این روش نصب این است که می ‌توان از نرم‌ افزارهای نظارتی و تجزیه و تحلیل تصاویر استفاده کرد. و پردازش‌های متفاوتی بر روی تصاویر انجام داد.

معرفی انواع دوربین های تحت شبکه:

در قسمت فوق درباره دوربین های تحت شبکه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده ایم. در این قسمت نیز باید اشاره کنیم که دوربین های تحت شبکه براساس موارد مختلفی تقسیم بندی می شوند و نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه در آن ها تقریبا مشابه است. از جمله انواع دوربین های تحت شبکه به شرح زیر می باشد:

  • دوربین دام:

این مدل دوربین ها ظاهری گنبدی شکل دارند و به همین دلیل به نام دوربین دام نام گذاری شده اند. این نوع از دوربین ها، مناسب برای محیط های مسقف هستند. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه دام به گونه ای است که می تواند انسان و وسایل نقلیه را به راحتی از یک دیگر تشخیص داد.

  • دوربین بولت:

دوربین بولت دوربینی است که شکل مستطیلی دارد و به دلیل طراحی شدن براساس استانداردهای IP67 می توان آن را در محیط باز استفاده کرد. به دلیل آن که نسبت به تغییرات آب و هوایی مانند بارندگی بسیار مقاوم هستند.

  • دوربین چشم ماهی:

دوربین چشم ماهی دوربینی است که می تواند فضای اطراف خود را به صورت 180 درجه نشان دهد و نیاز به استفاده از چندین دوربین را برای کاربر بسیار کم خواهد کرد.

دوربین باکس:

این نوع دوربین، دوربینی است که از ان برای محیط های صنعتی استفاده می شود و البته لنزهای آن را می توان به صورت جدا در آن قرار داد.

تجهیزات مورد نیاز دوربین تحت شبکهدوربین اسپید دام:

دوربین های اسپید دام برای فضاهای بزرگ مثل کارخانجات کاربرد فراوانی دارند. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه این مدل به این صورت است که می تواند برای کاربر سوژه را ردیابی کند.

برای مشاهده انواع دوربین ها و تجهیزات و مقایسه مشخصات فنی و قیمت ها می توانید صفحه قیمت دوربین مدار بسته را مشاهده کنید .

تجهیزات مورد نیاز دوربین های تحت شبکه چه می باشد؟!

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه ، برای آن که نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه به درستی انجام شود باید تجهیزات به خصوصی بهره برد. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین های تحت شبکه به صورت زیر است:

  • دستگاه ضبط کننده تصویر: برای ثبت تصاویر دوربین ها و پخش در مانیتور باید از این دستگاه استفاده شود.
  • دوربین مداربسته: برای تصویربردای از محیط اطراف خود
  • هارد دیسک: به منظور قرار دادن در دستگاه ضبط کننده و ذخیره سازی تصاویر دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • منبع تغذیه: برای تامین برق لازم دوربین ها
  • سوئیچ شبکه: جهت اتصال دو و چندین دوربین
  • کابل شبکه: برای ارسال تصاویر دوربین به دستگاه ضبط کننده
  • کابل برق: برای ارسال برق به دوربین های مدار بسته. اگر دوربین ها از نوع POE باشند ارسال داده ها و برق از طریق یک کابل نیز امکان پذیر است.

سخن پایانی:

دوربین های مدار بسته جزء وسایل امنیتی بسیار مهم است که از آن ها در مکان های مختلفی استفاده می شود. لازم به ذکر است که در زمان خرید دوربین مداربسته تحت شبکه علاوه بر اطلاع از نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه بهتر است که از یک راهنمای خرید دوربین تحت شبکه نیز استفاده شود.

برندهای مختلفی در بازار ایران دوربین های تحت شبکه را تولید می کنند اما شما عزیزان بهتر است برندی را انتخاب کنید که از گارانتی و خدمات پس از فروش بهره مند باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دیاکالا مراجعه فرمایید.