تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ
تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه
Rate this post

یکی از مهم ترین وسایل امنیتی دوربین های مدار بسته هستند که از آن ها در مکان های مختلفی استفاده می شود. باید بیان کرد که دوربین ‌های مداربسته انواع و اقسام مختلفی دارند و از نظر کارایی نیز به موارد متفاوتی تقسیم بندی می شوند. در یکی از این دسته ‌بندی ‌ها، دوربین‌ های مدار بسته به دو نوع کلی دوربین آنالوگ و دوربین تحت شبکه یا IP  تقسیم می ‌شوند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: پنهان

دوربین مدار بسته آنالوگ:

همان گونه که اشاره کرده ایم، یکی از انواع دوربین های مدار بسته، دوربین آنالوگ می باشد که به آن Analog CCTV نیز اطلاق می گردد. دوربین ‌های مداربسته آنالوگ که در حقیقت نسل قدیم دوربین مداربسته می باشند، بیشتر مناسب کاربران غیر حرفه‌ای است. در مقابل، دوربین‌های مدار بسته دیجیتال، نسل جدید و حرفه‌ای‌تر سیستم مدار بسته است که در آن اطلاعات تصویر از طریق پروتکل‌های شبکه انتقال پیدا می ‌کند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه:

در مقالات گذشته درباره دوربین های مدار بسته تحت شبکه، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. دوربین های مدار بسته تحت شبکه، یکی دیگر از انواع دوربین های مدار بسته ای هستند که از ان ها در  سامانه ‌های حفاظتی و نظارت تصویری بهره گرفته می شود. این دوربین ها برخلاف دوربین‌های مداربسته آنالوگ از پروتکل ‌های شبکه برای ارسال اطلاعات استفاده می‌ کند.

می توان اذعان داشت که دوربین مدار بسته شبکه در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز به شمار می آید. این دوربین‌ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آن‌ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل‌های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت ‌های تبدیل‌کننده در این دوربین‌ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه ‌های آن‌ ها شده ‌است.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکهتفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه:

با توجه به تعاریف فوق، متوجه شده اید که دوربین های تحت شبکه و آنالوگ تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند. در ادامه قصد داریم تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه از هر منظر بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه از لحاظ قیمت:

یکی از تفاوت های مهم دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه، قیمت این دوربین ها می باشد. در واقع باید اشاره شود که دوربین مدار بسته آنالوگ که نسل قدیمی دوربین ‌های مدار بسته است، قیمت پایین ‌تری نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دیجیتال دارد. در واقع دوربین های دیجیتال کارایی بیشتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند، بنابراین از لحاظ قیمتی نیز بالاتر هستند. از جمله موارد مهمی که در خصوص تفاوت قیمت این دو دوربین باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

  • انتقال اطلاعات در هر دو نوع دوربین آنالوگ و IP Camera از طریق کابل می باشد.
  • در دوربین های تحت شبکه به دلیل استفاده از سوئیچ، کابل کمتری استفاده می ‌شود اما خود سوئیچ‌ها نیز دستگاه‌ های ارزانی نیستند.

ارسال داده و انتقال اطلاعات در دوربین های آنالوگ و تحت شبکه:

یکی دیگر از تفاوت های بسیار اساسی این دو دوربین، نحوه ارسال سیگنال‌ های ویدئویی می باشد. می توان اشاره داشت که:

  • دوربین ‌های آنالوگ، تصویر را به صورت آنالوگ تولید و به وسیله سیگنال آنالوگ نیز ارسال می‌کنند.
  • دوربین ‌های تحت شبکه، تصویر را به صورت دیجیتال تولید و به وسیله سیگنال دیجیتال ارسال خواهند کرد.
  • انتقال اطلاعات در دوربین‌های تحت شبکه به دلیل محدود نبودن پهنای باند بسیار سریع ‌تر از دوربین های آنالوگ انجام می شود.
  • انتقال اطلاعات در دوریبن های تحت شبکه به وسیله کابل شبکه، فیبرنوری و یا بدون سیم و با استفاده از امواج Wifi صورت می گیرد.
  • دوربین ‌های IP بی سیم را حتی بدون هزینه کابل ‌کشی، دوربین ‌ها و کنترل کننده‌ها را می‌ توان به آسانی نصب و جابه‌جا کرد.
  • در دوربین آنالوگ، انتقال اطلاعات توسط کابل کواکسیال است.
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه، دارای قابلیت انتقال برق بر روی کابل شبکه می باشد. این امکان می تواند استفاده از برق و ارسال سیگنال به صورت همزمان بر روی یک کابل را برای دوربین فراهم آورد.
  • انتقال اطلاعات در دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاده از پروتکل ‌های شبکه انجام خواهد گرفت. اما دوربین‌های آنالوگ از این مورد پشتیبانی نمی‌کنند.

امکانات نرم افزاری دوربین ها:

امکانات نرم افزاری دوربین های مدار بسته تحت شبکه با دوربین های آنالوگ نیز متفاوت است. در واقع امکانات دوربین های ip در این خصوص بیشتر می باشد. از دیگر امکانات دوربین تحت شبکه IP می‌توان به دو مورد زیر اشاره داشت:

  • سیستم تنظیم هشدار و ارسال ایمیل در صورت حرکت یک جسم خاص یا حرکت و انتقال دوربین
  • سیستم شمارش افراد

تفاوت کابل کشی دوربین آنالوگ و تحت شبکه:

برای هر دو نوع دوربین آنالوگ و تحت شبکه باید دو نوع کابل کشی صورت پذیرد. این دو کابل به صورت ذیل می باشد:

  • کابل عبور دیتا
  • کابل برق

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه در صورتی که از NVR یا سوئیچ POE استفاده شود، می‌توان از همان کابل شبکه برای انتقال برق نیز استفاده کرد! بدین صورت دیگر نیازی به کابل‌کشی مجزا برای برق دوربین تحت شبکه نمی باشد. از طرف دیگر برخی مدل ‌های دوربین مدار بسته آنالوگ هم دارای تجهیزات جانبی مانند میکروفون هستند و در صورت استفاده، نیازی به تجهیزات جداگانه و کابل کشی نخواهند داشت.

تجهیزات جانبی دوربین های مدار بسته:

تجهیزات جانبی در دوربین های مدار بسته، یک رکن اساسی در آن ها به شمار می آید. در واقع باید اشاره شود که یکی دیگر از تفاوت‌ های دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در امکانات آن ها به شرح زیر می باشد:

  • در بیشتر دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برای داشتن امکانات جانبی، نیاز به سخت افزار و تجهیزات جداگانه دارید.
  • برای انتقال صدا نیاز به هزینه نصب دو زوج کابل و میکروفون جانبی خواهید داشت،
  • در دوربین های مدار بسته مدل‌هایی نیز وجود دارند که دارای این تجهیزات جانبی مانند میکروفن بوده و نیازی به کابل‌کشی مجزا ندارند.

ضبط تصویر در دوربین های تحت شبکه و آنالوگ:

از جمله تفاوت های دو دوربین، می توان به ضبط تصویر نیز اشاره داشت. نکات مهمی در این خصوص وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

ضبط تصویر در دوربین های آنالوگ:

  • دوربین مدار بسته آنالوگ با روش سنتی و قدیمی تصاویر را ضبط و ذخیره می‌ کند؛
  • دوربین های آنالوگ تصاویر ضبط شده را به صورت زنده از طریق کابل کواکسیال به یک دستگاه ذخیره‌ساز انتقال می دهند.
  • در نسل ‌های جدید دوربین آنالوگ، این امکان وجود دارد که تصاویر منتقل شده را حین ذخیره‌سازی به تصاویر دیجیتال (HD) تبدیل و در DVD یا هارد دیسک ذخیره کرد.

ضبط تصویر در دوربین های تحت شبکه:

  • دوربین مدار بسته تحت شبکه، سیگنال ویدئویی را توسط یک Encoder به شبکه ارسال می کند.
  • لازم به ذکر است اطلاعات قبل از ارسال در این دوربین ها، پردازش می‌شود. سپس به وسیله پروتکل IP ، به صورت دیجیتال در شبکه‌های کامپیوتری منتقل می ‌شود.
  • در این دوربین ها به دو روش می ‌توان اطلاعات را ذخیره کرد و تصاویر علاوه بر محیط شبکه در مرورگرها هم قابل مشاهده است.

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در کیفیت تصویر:

کیفیت در تصویر نیز یکی دیگر از تفاوت های اساسی در دوربین های آنالوگ و تحت شبکه است. از جمله نکات اساسی در کیفیت تصویر این دو دوربین، به شرح زیر خواهد بود.

  • کیفیت تصویر در دوربین تحت شبکه به وضوح ۶ تا ۲۰ برابر بهتر از دوربین آنالوگ می باشد.
  • در دوربین مدار بسته آنالوگ، کیفیت تصویر را با TV line نشان می‌دهند.
  • کیفیت تصویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته آنالوگ با رزولوشن ۰.۵ مگاپیکسل است و رزولوشن پایینی دارد و قابلیت بزرگنمایی زیادی نخواهد داشت.
  • کیفیت تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه IP به دلیل داشتن ساختار دیجیتال، رزولوشنی تا ۲۴ مگاپیکسل دارد.
  • دوربین ‌های تحت شبکه به دلیل دیجیتال بودن، نویز ندارند و اگر کابل شبکه مشکلی داشته باشد، تصویر تا درست شدن مشکل، قطع خواهد شد.
  • دوربین‌ های آنالوگ، اگر کابل کواکسیال زخمی شود، تصویر با نویز دریافت می‌ شود.
  • دوربین‌ های آنالوگ در فواصل دور دارای مقدار زیادی گرین (Grain) است که باعث افت کیفیت تصاویر می ‌‌شوند، در نتیجه شناسایی چهره افراد و پلاک خودروها را بسیار دشوار می ‌کند.
  • در دوربین‌ های IP، فاصله تأثیر چندانی در کیفیت تصاویر ندارد.

تفاوت دوربین های نسل جدید و نسل قدیم در مدت زمان ذخیره سازی:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که یکی از دلایل اصلی نصب دوربین مدار بسته این می باشد. این موضوع می تواند در صورت بروز مشکل، امکان دسترسی به تصاویر محل مورد نظر را به ما بدهد. در دوربین مدار بسته آنالوگ، اگر به هر دلیلی، سرور موقتأ قطع شود، تصاویر آن بازه زمانی را از دست خواهیم داد. اما دوربین مدار بسته تحت شبکه IP دارای پورت کارت حافظه جانبی است که در صورت بروز مشکل برای سرور، تصاویر از دست نخواهند رفت.

تفاوت دوربین آنالوگ و تحت شبکه در امنیت چه می باشد؟

نکته مهم دیگر در بحث تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه، میزان امنیت این دوربین‌ ها خواهد بود. از جمله نکات مهم در این خصوص به شرح زیر است:

  • در دوربین مدار بسته آنالوگ به دلیل کابلی بودن مسیر انتقال، امکان دزدیده شدن، شنود و قطع تصاویر وجود دارد و هر کسی با دسترسی به CCTV، به تمامی اطلاعات دسترسی خواهد داشت.
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه، انتقال تصاویر به وسیله آدرس IP خاصی صورت می‌گیرد که قابل رمزگذاری است.
  • قابل ذکر است که تمام اطلاعات دوربین‌ های مدار بسته تحت شبکه از ضبط و انتقال تصاویر تا ذخیره سازی، قابلیت رمزگذاری دارد.
  • دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ، امنیت بیشتری دارند.

دو روش ذخیره اطلاعات در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه:

دور روش اساسی برای ذخیره اطلاعات در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه وجود دارد:

  • روش اول، اطلاعات در دستگاه NVR ذخیره می‌شوند. NVR تصاویر دریافتی را فشرده‌سازی و بر روی هارد دیسک ذخیره می‌کند.
  • روش دوم، اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار و به وسیله سرور ذخیره می‌شوند. در روش استفاده از نرم‌افزار، نیاز به سخت‌افزار جانبی مانند سرور است که نرم‌افزار بر روی آن نصب شود و عملیات ذخیره‌سازی را بر روی سرور انجام دهد.

لازم به ذکر می باشد که در هر دو حالت ذخیره‌سازی نیاز به سوئیچ بوده و امکان مدیریت نیز وجود دارد، اما بهترین روش ذخیره، کنترل و مدیریت تصاویر ارسالی در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP، استفاده از NVR  می باشد.

تفاوت دستگاه DVR و NVRدر چیست؟

برای آنکه بتوان تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه را بهتر درک کرد، باید به بررسی تفاوت دستگاه DVR و NVR بپردازیم. دوربین ‌های مدار بسته تحت شبکه به وسیله شبکه به دستگاه NVR متصل می‌شوند. دستگاه NVR  عملکرد همه دوربین‌های شبکه را به صورت متمرکز و دقیق کنترل خواهد کرد. بعلاوه هنگام ذخیره‌سازی تصاویر، پشتیبان دیسک‌ها را هم از نظر سالم بودن بررسی خواهد کرد. باید اشاره شود که:

  • کیفیت تصویر ذخیره شده در دستگاه NVR بسیار بهتر از DVR است.
  • در NVR برای هر دوربین یک قسمت جداگانه در نظر گرفته می‌شود که قابلیت مشاهده، ضبط، کنترل و مانیتورینگ دارد و کاربر به راحتی می‌تواند هر کدام را به تنهایی حذف، ویرایش یا دست‌کاری کند.
  • دوربین‌های آنالوگ باید به صورت جداگانه به دستگاه DVR متصل شوند. به همین دلیل محدودیت اتصال دارند.
  • تصاویر در DVR به صورت یکجا و در محلی کوچک ذخیره می‌شود که آزادی عمل بسیار کمی به کاربر می‌دهد. همچنین قابلیت کنترل و دست‌کاری از راه دور را هم ندارد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه نسل جدید HD-DVR که از دوربین‌ های مدار بسته آنالوگ HD پشتیبانی می‌ کنند، به دلیل امکانات بهتری که دارند، جای DVR های قدیمی را گرفته است.

مزایا و معایب دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه چه می باشد؟

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های دوربین تحت شبکه و دوربین های آنالوگ، در مزایا و معایب آن ها می باشد. در زیر به بررسی آن ها پرداخته ایم.

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ:

  • کیفیت پایین تصویر نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه
  • عدم پردازش اولیه تصویر
  • هزینه‌های بسیار بالا در کابل‌کشی به دلیل حجم بالای کابل
  • امنیت کم
  • نویز پذیری
  • افت سیگنال
  • نداشتن عمق تصویربرداری بالا که سبب می گردد برای پوشش یک مساحت زیاد، نیاز به تعداد بالاتری دوربین داشته باشیم.

(مساحت تحت پوشش هر دوربین تحت شبکه برابر با ۳ دوربین آنالوگ است.)

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ:

  • قیمت کم آن ها نسبت به دوربین های تحت شبکه
  • نصب آسان
  • پهنای باند کم

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه:

  • قیمت بالا
  • راه اندازی و نصب آن به افراد متخصص نیاز دارد.
  • نیاز به فضای زیاد برای ذخیره اطلاعات
  • محدودیت پهنای باند

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه:

  • کیفیت بالا
  • امنیت و پایداری سیستم
  • دارا بودن قابلیت تعقیب هوشمند
  • برخورداری از قابلیت تشخیص چهره
  • دارا بودن قابلیت شمارش افراد و پوشش ۳۶۰ درجه ای
  • قابلیت زوم دیجیتال با کیفیت بالا
  • امکان ارسال همزمان صوت، تصویر و برق با استفاده از یک کابل شبکه
  • کاهش هزینه‌های کابل کشی در پروژه
  • امکان اتصال بدون کابل و از طریق وای فای (Wifi) در برخی مدل ها

عملکرد دوربین های آنالوگ و تحت شبکه در مکان های مختلف:

در واقع می توان اذعان داشت که دوربین ‌های آنالوگ به دلیل قیمت کمتر و عملکرد ساده‌تر، در مکان های کوچک کاربردی تر هستند. اما دوربین های تحت شبکه تخصصی تر بوده و به دلیل کیفیت بالا، پردازش تصاویر، استهلاک پایین، امکانات و پشتیبانی بهتر و سریع‌تر، در مکان‌های عمومی یا شخصی بزرگ و مهم مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مدار بسته آنالوگ تهیه کنیم با دوربین مدار بسته تحت شبکه؟

در قسمت های فوق سعی کردیم تا درباره تفاوت های این دو دوربین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصمیم گیری ساده تری داشته باشید.دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برخوردار هستند، اما هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ مخصوصأ اینکه در سال‌های اخیر که دوربین‌های مدار بسته آنالوگ هم ارتقا داده شده‌اند، بیشتر از سیستم‌های ترکیبی IP که شامل اجزای آنالوگ و دیجیتال است، استفاده می ‌شود.

سخن پایانی:

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تهیه هر کدام از دوربین های آنالوگ و تحت شبکه به وب سایت دیاکالا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.